Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

junak, kwaliteit of troep?

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2006-12-30 19:50:20nr: 16124

Als liefhebber van oude en rare motoren liep me er laatst een junak in het oog. het is een pools merk en nu heb ik veel gehoord over de kwaliteit van diverse oostblok motoren(niet zo best).
zijn hoer ook mensen die wat kunnen vertellen over de kwaliteit en beschikbaarheid van onderdelen van deze motor?
het ontwerp zal wel goed zijn maar de afwerking en de kwaliteit van het gebruikte materiaal? lijkt het ergnes op i.vgl.m de engelse motoren?
mvrgr.
pieter

junak
datum: 2007-01-01 21:37:37nr: 16175

junak is voor poolse begrippen een zeer degelijke motorfiets
rijwiel gedeelte is gewoon goed
blok.......ligt er aan hoe hij gerestaureerd is, met fatsoenlijke lagers en zuiger met kleppen enz en goed revisie werk (dus moderne onderdelen ) heb je er een goede motor aan.... als je er normaal mee om gaat dus niet proberen op de snel weg hoe hard ie wil en hoe lang
Wel is electro slecht (dynamo ) en de orginele carburateur

harie
datum: 2007-01-02 12:09:59nr: 16181

Het is gewoon troep en je wil een junak toch niet vergelijken met de prachtige engelse motorfietsen die ook wel onderhoud nodig hebben maar als je dat goed doet heb je nooit problemen.Ik ben zelf door heel europa gereden op een triumph en zonder problemen en ik denk dat als je dat met een junak doet dat er dan vrij veel problemen komen.afz.Arie

junak
datum: 2007-01-03 18:36:12nr: 16204

hallo harry of is het arie ?

volgens mij bulk je hier maar wat

heb nooit op een junak gereden ,maar wel een in het onderhoud
nooit niets mis mee, minst je hem netjes behandelt
zelf heb ik enkele engelse fietsen, en modern

de junak is net zo'n degelijke fiets als de engelse
altijd wat met het orgineel laadsysteem, contactslot
trilt wel eens wat kapot enz

m.v.g harryarie




arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2007-01-04 14:44:13nr: 16223

oftewel een leuk ding voor de hobbyist annex knutselaar..?

Dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2007-01-05 15:01:53nr: 16248

... een fantastisch mooi gemaakte klassieker die als hij goed gerestaureerd is gewoon dagelijks inzetbaar is. Nou ja, het is natuurlijk geen BMW R80. Polen en Tsjechen maakten heel mooie, kwalitatief goede dingen Als ik mijn XS1100 kwijt ben komt er een!Bij de Ural Dnepr Club Nederland rijden er ook een paar. Daar zit ook wel info. De exemplaren die je op beurzen in Tsjechie en Polen treft zijn vaak heel erg moe, of al mooi, maar vaak niet 'origineel'gerestaureerd. De onderdelenvoorziening aldaar is best goed. Er zijn volgens mij regelmatig mensen die de beurzen daar bezoeken. Plaats eens een oproep. Misschien kan je dan mee tegen meebetalen van de brandstof...

succes

Dolf

leo
(leo.motoren bij skynet punt be)
datum: 2007-01-06 21:26:09nr: 16288

Ik heb zelf ook een Junak P10 van 1964 en daar ben ik best tevreden over. Is wel volledig gerestaureerd volgens de regels van de kunst.
De ontsteking is het zwakke punt omdat deze voor het motorblok geplaatst is en daardoor gevoelig voor vocht. Maar als deze in orde is heb je geen startproblemen. Vele vooroorlogse motoren hadden de ontsteking voor het motorblok.
Als je het motorblok openmaakt, kan je zien dat dit degelijk uitgevoerd is. Je moet de krukas eens vastnemen, dan weet je wat ze weegt.
Tandwielen, kleppen enz zijn ook héél solide uitgevoerd.
Deze motor is ontwikkeld in het tijdperk dat het communisme nog niet ingeburgerd was en in een periode dat er nog kwaliteit gemaakt werd in Polen.
In de jaren '60 is de kwaliteit snel achteruit gegaan; de levensstandaard van de mensen ging ook snel achteruit en daardoor hadden zij ook niet de middelen om deze motoren op passende wijze te onderhouden.
Als je dus een niet-gerestaureerd exemplaar koopt, heb je veel kans dat je een afgeleefd exemplaar krijgt.
Maar daar is best iets van te maken. Bovendien is er nog een goede onderdelenvoorziening aan democratische prijzen.
Verder trekt hij als de beste en mits originele uitlaat zit er ook een flinke klap in.

pieter
(ferretpower bij mail punt com)
datum: 2007-01-07 16:08:34nr: 16308

dus, is jouw fites nog net uit de goede periode? is het een 350? er schijnen ook 500's gemaakt te zijn.
op hardenberg zag ik een aantal jaar geleden een exemplaar in hele nette staat van eigenaar wisselen voor 300 euro, ik heb zo het idee dat dat nu niet meer gebeurt...

leo
(leo.motoren bij skynet punt be)
datum: 2007-01-07 16:58:41nr: 16314

Junak heeft alleen maar 350 CC gemaakt; de P7 (= voorloper van de P10, maar is voor 95 % hetzelfde) is oorspronkelijk ontwikkeld als een 500 CC, maar na de ontwikkelingsfase heeft men besloten om er een 350 van te maken (kwestie van wat beter in de markt te liggen).
Dat kan je ook zien aan de zware en solide uitvoering van blok en frame.
De Junak werd gemaakt voor de méér bemiddelde Polen (ambtenaren e.d); voor de gewone Polen was hij véél te duur ; zij moesten zich behelpen met goedkopere, geïmporteerde 2-takjes.
De vraagprijzen in Polen zijn de laatste jaren ook fors de hoogte ingeschoten, mede door het feit dat er daar inmiddels ook mensen zijn die méér middelen hebben en deze motoren beginnen te verzamelen.
Voor een Junak P10 die redelijk in orde is betaal je in Polen algauw tussen de 1250 en 1500 EUR; voor een P7 nog heel wat meer.

junak
datum: 2007-01-07 19:14:34nr: 16320

mijn mening is dat van de oltimers deze fietsen wat betalen betreft
nog aan de lage kant zitten, daarom populair aan het worden zijn
de polen hier een gat in de markt zien behalve aardbeien enz plukken
en daar de spullen op kopen en hier dumpen ,kijk maar naar de beurzen
dus daar gaat de prijs ook omhoog

Marcel
(marcel bij lucidusnoctis punt nl)
datum: 2007-09-03 20:40:11nr: 20456

Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van onderdelen? Is daar een beetje gemakkelijk aan te komen?

Gerard
datum: 2007-09-11 17:02:38nr: 20574

Ik heb twee Junaks. Eentje origineel gerestaureerd, behalve het contactslot en de spanningsregelaar. Het is een "grote" motorfiets waar je heerlijk comfortabel mee rijdt. Hij heeft geen hoge topsnelheid maar lekker veel koppel onderin. Onderdelen kan je bestellen bij http://www.skuterdebica.hg.pl/. Er is tegenwoordig heel veel te koop, nog steeds voor oosteuropese prijzen. Als je gaat restaureren neem ieder onderdeeltje in de hand en controleer of het nog in orde is want bij een versleten exemplaar, en dat zijn ze bijna allemaal, moet je echt heel goed opletten!
Van de andere heb ik een caferacer gemaakt. Door het carter en de cilinderkop uit te frezen kan je een Volkswagencilinder en zuiger monteren waardoor de cilinderinhoud wordt vergroot naar 455cc.
Verder zit er een 34mm Dell'Orto op, Guzzi Lemans kleppen en veren, electronische ontsteking, een Alton Dynamo en is met een heleboel andere modificatie 40 kg lichter als het origineel en gaat als de brandweer.
Veel Junakplezier!

Gerard

jean pierre
(jean-pierrevanhamme bij hotmail punt com)
datum: 2007-09-30 18:55:43nr: 20777

Ik heb net een junak 350 aangekocht , en is aan een restauratie toe
Het ogenblik om verbeteringen aan te brengen zoals vergroten van de cilinderinhoud / electronische onsteking / vervangen carburatie .
Verder het vervangen van mindere kwalitatieve onderdelen ?
Heb trouwens ook geen technische gegevens .
Wie kan mij hierover inlichten , eventueel ook waar aan onderdelen
te geraken is daar deze motoren hier waarschijnlijk niet ingevoerd zijn.

mvg. Jean Pierre

leo
(leo.motoren bij skynet punt be)
datum: 2007-10-10 20:32:01nr: 20938

Hallo,

Zou Gerard die een reactie geplaatst heeft over de ombouw van een Junak met een Volkswagencylinder, zijn emailadres kunnen bekend maken ?
Ik heb namelijk ook interesse hierin en zou hierover graag wat meer weten.
Bedankt

harry de jong
(harryhygoletbv bij msn punt com)
datum: 2007-11-11 23:12:34nr: 21396

ik heb twee junaks M 10 het is gewoon een geweldige motor alleen al de power onderin. en degene die denkt te moeten zeggen poolse troep weet echt niet waar hij het over heeft kijk maar eens in het uitgebreide artikel in het motor rijwiel daar stond het gehele verhaal in.
Echt een onverslijtbare machine in eerste instantie gemaakt voor het poolse leger en daarnaast werd een burger model gemaakt. er is heel veel geexporteerd naar midden oosten en amerika hij was nl te duur voor de polen (koste meer dan een jaar salaris) maar de junak is op dit moment zeer populair in zijn thuisland.kijk maar eens op de poolse site van junak (glowny nog iets ) de M10 stond bekend om zijn betrouwbaarheid en degelijke bouw.Mijn junaks zijn overigens te koop 1 is een zijspan compleet gerestaureerd en de ander is zonder bakkie

tk
datum: 2007-11-21 17:48:06nr: 21509

In één van de bladen over klassiekers, nu in de boekenwinkel (eind nov. 2007) staat een heel verhaal over 2 Junaks. Heb het niet gelezen, maar kreeg de indruk dat de eigenaar erg enthousiast was.


junak
datum: 2007-11-21 17:56:13nr: 21511

Die VERHALEN in het motorrijwiel zijn totaal niet zaligmakend
het heeft niets te maken met de werkelijkheid

een goed verslag doen of iets op schrijven wat de handelaar of
eigenaar er zelf van vind

Het is nu eenmaal zo dat toen in polen niet de kwaliteit vandaan kwam
als we zouden willen helaas , het is een mooie motor met wat mindere
betrouwbare materialen

groet

arnaud
(samrap392 bij hotmail punt com)
datum: 2007-11-26 11:27:15nr: 21552

ach, als je een burger-dnepr betrouwbaar kan krijgen, moet dat met een junak helemaal goed kunnen komen.. toch?

sjaak
datum: 2007-11-26 18:27:39nr: 21555

och dat hebben ze van de jappen ook gezegt
en van de chinezen zeggen ze het
en van de koreanen zeggen ze het

Maar in meer als de helft van onze MERK artikelen waar we zo trots op zijn b.v harley bmw mercedes AEG enz enz zitten veel dingen die daar gemaakt worden

Iedereen zijn eigen smaak en mening
als je denkt dat het zooi is zeker niet kopen
als je zo iets hebt , weg geven en geen geld vragen want het is niets waard..........of op eens wel ?

thorpe
(thorpe bij casema punt nl)
datum: 2013-12-10 10:27:16nr: 44402

heb al heel wat oude motorfietsen onderhanden gehad, maar moet toch zeggen dat de junak 350 vergeleken met modellen in zijn klasse goed mee kan komen, mooi ontwerp, prima zitpositie, onderin prima vermogen,echt Engelse stijl zonder te lekken overigens, de minpuntjes zijn makkelijk op te lossen, Italianse motoren toen hadden veel meer kleine probleempjes,niet hoog in toeren jagen heeft helemaal geen zin de kracht zit onderin fijn om soepel de bocht in te leggen en er strak uit te komen dat doen heel wat motorfietsen uit die jaren een stuk minder wel de betere banden er om hier zijn de wegen toch beter en die stugge oostrubbers in de kliko vrg Thorpe




Frans
datum: 2013-12-31 19:01:37nr: 44484

Even naar Januk op you tube gekeken
Ben gek op 1 cilinders met hun geluid.

En wat kom ik daar tegen ?
Een spliksplinter nieuwe Januk, met benzine injectie nog wel.


Alleen jammer dat ze deze trend niet hebben doorgezet
op bijvoorbeeld een retro Januk M10

Royal Enfield doet het toch ook lekker met hun retro injectie model.

https://www.youtube.com/watch?v=8RjjaSXb_sg

frank
(jos.li bij kynet punt bes)
datum: 2014-01-02 11:46:29nr: 44485

Een collega van mij rijd al jaaaaaaaaren op een JUNAK

Wat een geluid en hij loopt super

J
datum: 2014-01-02 14:09:14nr: 44486

Dit ziet er toch niet echt verkeerd uit...

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=7XV4D642bFlWFM&tbnid=KU2kfrYAN2MNUM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.motorshow.pl%2Fpl%2Fnews%2Flegendarny_junak_na_motor_show_2012%2F&ei=yGTFUtyvCMav0QWd2oCQDg&bvm=bv.58187178,d.d2k&psig=AFQjCNFLKjIsozH-myknbK5e3Dp4Tc-S_Q&ust=1388754493598407

J
datum: 2014-01-02 14:11:42nr: 44487

Een betere link:

http://www.motorshow.pl/pl/motocykle-skutery-quady/tr_650_bordowy.jpg




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl