Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

ontsteking gillet tour du monde

wout
(wout.goossenaerts bij skynet punt be)
datum: 2009-12-27 09:03:36nr: 31191

kan iemand mij vertellen hoe je de ontsteking moet afregelen van een gillet toer du monde met dank wout

fred 1
datum: 2009-12-27 09:55:46nr: 31192

Ik ben op internet een boekje tegen gekomen
Misschien kun je het weer vinden ,ik zal ook eens kijken

fred 1
datum: 2009-12-27 10:02:31nr: 31193

Je hebt de link al binnen

suc6 er mee

wout
(wout.goossenaerts bij skynet punt be)
datum: 2009-12-28 16:47:12nr: 31196

de handleiding heb ik al maar er staan geen gegevens in voor het afregelen van de ontsteking

Pieter
datum: 2009-12-28 21:14:50nr: 31198

Zou voor de rest van de lezers wel handig zijn als je cil. inhoud en bouwjaar vermelde.
Maar als niemand het weet, zou ik beginnen als volgt:
Laat de contactpunten openen precies bij het BDP. Hierbij moet de handmatige voorontstekingsvervroeger ontspannen staan. Als je dit hebt afgesteld, trek je de vervroeger aan. Wat je dan aan voorontsteking meet zou best eens 8 a 10mm kunnen zijn!!
Maar hou me tengoede, ik ken jou motor niet en probeer dus een werkplaatshandboek te bemachtigen....




Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2009-12-29 11:56:49nr: 31205

Wout, zo'n Tour du Monde is van bouwjaar jaren 20-30 ?
350 cc? Doe eens wat informatie, kan ik even zoeken naar info op de harde schijf.


wout
(wout.goossenaerts bij skynet punt be)
datum: 2009-12-29 13:45:27nr: 31209

de gillet is van boujaar 1929 en het is een tweetact

GG
datum: 2010-01-13 21:35:05nr: 31299

Heb er eentje en ben tot besluit gekomen dat m best loopt afgesteld op 7 mm vbdp met vooondst op laat

dirk
(dimer bij telenet punt be)
datum: 2011-04-10 15:12:03nr: 36874

beste allemaal

toch een vraagje!hoe regel je het tijdstip van ondsteking?
moed dit echt met het tandwiel,lijkt me niet erg presies.
ik krijg er geen beweging in,af en toe een klap wel.
maar is niet zo goed voor de motor denk
kan iemand mij wat gezonde raad geven
dank bij voorbaad

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2011-04-10 15:42:22nr: 36875

Als ik t goed heb zit t tandwiel van de magneet met een conische passing op de as. Dus tandwiel losnemen ontsteking timen en tandwiel weer vast.

dirk
(dimer bij telenet punt be)
datum: 2011-04-10 15:50:55nr: 36876

dat dacht ik al
maar hoe moet die staan om juist te staan?

dirk
(dimer bij telenet punt be)
datum: 2011-04-10 16:05:16nr: 36877

welke stand is de juiste?
hoe weet ik wat de juiste stand is?

heymans marc
datum: 2013-11-28 22:15:50nr: 44355

Het is een Lucas-magneet?
Het tandwiel zit dan reeds gepositioneerd door een spietje. Niks te verstellen dus.
Regel de maximum opening van de contactpuntjes op 0,3 0,4 mm.
Plaats de zuiger in zijn Bovenste Dode Punt (BDP).
De voorontstekingshendel op 0 (vooruit geduwd).
De magneto plaatsen (de tandwielen grijpen ineen) met de contactpuntjes die beginnen te openen.
We draaien de krukas 1 toer (in de draairichting van de motor) en als alles goed is dan gaan de puntjes open NET voor het BDP bereikt wordt.
Is dit niet het geval, probeer opnieuw met de tandingrijping 1 tand verschoven.
Als alles goed is dan ligt bij maximale vervroeging (hendel terug getrokken) de voorontsteking op 35 40.
Gezien de plaatsing van de bougie en de vorm van de verbrandingsdingskamer is dit zeker niet teveel.
PS.: vooraleer de oude platina contactpuntjes te monteren is het nodig om deze zeer zorgvuldig te reinigen, dwz. de onzichtbare oxidehuid te verwijderen door schuren op een oliesteen of met een diamantvijltje.
Sucses




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl