Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Olie voor versnellingsbak BSA b31

Jaak
(jeetje58 bij hotmail punt com)
datum: 2010-02-08 21:36:30nr: 31513

Weet er iemand welke olie in de versnellingsbak moet.
Ik heb verschillende manuals , maar geen enkel zegt welke olie te gebruiken , enkel de inhoud is vermeld.

Ik heb nog een verhaal gehoord over vet mengen met SAE50 om die dikker te maken ! Waar ? of broodje aap?





HermanW
(KlaskeW bij cs punt com)
datum: 2010-02-08 22:43:31nr: 31514

Volgens mijn Haynes handboek gaat er 1 imp gallon of te wel 568 cc multigrade 20W50 in.

fred1
datum: 2010-02-09 06:21:29nr: 31516

Herman geeft het goede antwoord
In mijn boeken (orgineel BSA) geeft men aan, motorolie
Bak vullen tot aan de nivauplug achter op de bak bij de kickstarter.
Ik ga er vanuit dat het hier gaat om een BSA uit de jaren 1955-1960.

Ik zelf heb er versnellingsbak olie in zitten van mijn harley
en dan van de oudere modellen van de jaren 70.
Wel is mijn bak helemaal gereviseerd ook alle bussen
Omdat de oude orginele bussen zeker niet tegen moderne versnellingsbak
olie kunnen.

Dolf
(dolf bij motorblaadje punt nl)
datum: 2010-02-09 10:46:04nr: 31517

@ Fred. Wat gebeurt er dan?

Erik
(evhoute bij hetnet punt nl)
datum: 2010-02-09 13:08:15nr: 31518

ik gebruik SAE 80 voor mijn M20

Pieter
datum: 2010-02-09 16:18:51nr: 31519

Heb ook wel eens gehoord dat bronzen bussen niet goed tegen bepaalde toevoegingen (in moderne olie) kunnen... Maar ik geloof er niet heel veel van.






fred1
(petje35 bij hotmail punt com)
datum: 2010-02-09 17:51:29nr: 31520

Hallo Dolf

In de moderne olie zit blijkbaar enkele toevoegingen
die het ouderwetse brons opvreten/aantasten
Dit bericht hoorde ik van mensen van ZF, wereld grootste leverancier van assen versnellingsbakken enz voor de auto en vrachtwagen/bussen industrie , tja wie ben ik dan om het niet te geloven

t.schipper
datum: 2010-02-09 17:53:56nr: 31521

Het gaat om een BSA B31 deze hebben allemaal een natte koppeling een BSA M20 heeft een droge koppeling in een olie gevulde prymaire kast waar een soort hoed over de koppeling zit om hem vrij van olie te houden als daar olie bij komt plakt je koppeling en is onbruikbaar maar de vraag is hoeveel olie van de B31 . Aan de voorkant van de metale kast zit een nivo plug dat is precies de goeie hoeveelheid bij een aluminium kast is de nivo plug de rechter schroef onder de bult van de scokbreker dus schroef er uit en tot dat nivo vullen met een olie die ook geschikt is voor koppelingsplaten maar zeker geen SAE 50 deze plakt te veel Gr Theo

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2010-02-09 19:39:50nr: 31522

Heren, ik weet niet waar dit gesprek naar toe gaat, maar desbetreffende vraagt wat voor olie er in de versnellingbak gaat en niet in de primaire kast.

Voorgeschreven staat dat er motorolie in de bak moet, dus 20W50.
Velen kiezen ook voor 80W90 en sommigen zelfs ouderwetse 00 kettingvet.

Doe er je voordeel mee.


Jaak
(jeetje58 bij hotmail punt com)
datum: 2010-02-10 00:05:21nr: 31524

@ theo schipper

Olie die geschikt is voor koppelingsplaten , is dat dan die 20w50?

jaak
(jeetje58 bij hotmail punt com)
datum: 2010-02-10 00:07:17nr: 31525

@ fred1

het gaat om een BSA B31 van 1951



Heije
datum: 2010-02-10 11:43:42nr: 31526

Volgens mij doet een GL4 versnellingsbakolie 80W90 geen kwaad aan de bronzen bussen in oude bak; en inderdaad een GL5 is te 'modern' met te veel toevoegingen.

j.evers
datum: 2010-02-14 19:06:11nr: 31543

Hoi Jaak,

Castrol Classic Oil Xl-30 zomer en winter in de versnellingsbak.
Castrol Classic Oil XXl-40 in de zomer.( in het motorblok ).
Castrol Classic Oil Xl-30 in de winter.( in het motorblok ).
Castrol TQF Hydraulic Fluid in de primaire kettingkast
Een en ander is zo op te vragen bij Castrol.

Gegroet Hans.

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2010-02-16 08:41:07nr: 31546

Hans, dat is JOUW advies neem ik aan?

J.Evers
datum: 2010-02-16 09:59:54nr: 31547

Hoi Mike,

Nee dit is niet "MIJN" advies maar van Castrol!
Moet je even naar hun site gaan (Castrol Classic Oils).
Die maken speciale olieen voor klassieke auto's en motoren omdat hedendaagse olieen niet aan de specificaties voldoen waaraan ze in vroegere tijden moesten voldoen.
Als jij nou ook eens de moeite had genomen om informatie in te winnen dan had je zo'n vraag mischien niet gesteld.

Gegroet Hans.

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2010-02-16 10:29:55nr: 31548

Hans, ik weet niet wat je hier mee wilt zeggen, maar de vraag was welke olie er in moet. Die heb ik beantwoord, volgens mijn werkplaatshandboeken van de B31.

Probeer de volgende keer eens je andere been uit bed te krijgen, gaat vast beter.

fred1
datum: 2010-02-16 12:09:47nr: 31549

TE KOOP orgineel bsa service sheets voor de bsa b3-b33 van de jaren 50

HMMM nee ik verkoop het toch maar niet, er staan toch alleen maar leugens in als ik hier dit allemaal lees



jaak
(jeetje bij hotmail punt com)
datum: 2010-02-18 21:12:31nr: 31562

bedankt voor alle reacties,

Ik ga er van uit dat men in 1951 bij BSA wisten waar ze mee bezig zijn , en hou het (zolang verkrijgbaar) bij wat toen voorgeschreven was.


fred1
datum: 2010-02-18 23:50:20nr: 31563

wijs woord

marcel
datum: 2010-03-01 15:39:49nr: 31645

Weer Fred, goed antwoord joh.
Toch is vragen altijd zinvol, niet geschoten is altijd mis en domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.
gr marcel

wabe
datum: 2010-09-12 21:03:23nr: 34057

sae 50 of sae 80

wabe
datum: 2010-09-12 21:03:23nr: 34058

sae 50 of sae 80

John Blauwendraat
datum: 2014-05-11 13:59:01nr: 45206

Ik heb mijn B33 inorde gemaakt en een vacuumklepje tussen de aanvoerleiding van de olie gemaakt voor het niet vollopen van het carter na wat lange stilkstand.Moet ik 2,5 liter SAE50 gebruiken? Of is 20W50 ook goed? Volgens mij is SAE 50 dikker dan de 20W50.In de manual van vroeger staat SAE 50.Overigens mijn B33 is van 1950.Kan iemand mij berichten?
Groeten,
John

Chris
datum: 2014-05-11 17:45:05nr: 45207

Ik doe altijd 20W50 in het blok en de versnellingsbak.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl