Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Kawasaki z1000 A1 1977 loopt op drie cilinders?

Ronald
(rweusten bij home punt nl)
datum: 2011-07-08 22:25:25nr: 37836

Mijn kawasaki heeft (koude) start problemen en loopt stationair onregelmatig .
Wat er reeds aan gebeurd is: carburateurs ultrassoon gereinigd en afgesteld, bougies vervangen, kontaktpunten en condensatoren vervangen, luchtfilter vervangen. Echter het blijft een drama. Wanneer hij warm is start hij wel. Ook bokt hij zo nu en dan. Oh ja heb ook nog de tank gereinigd en gesealed en de benzinekraan vervangen.
Ben nu wel zo'n beetje uitgesleuteld en wil niet meer gaan investeren in zaken die het probleem niet oplossen.
Wat ik inmiddels vermoed is dat hij op drie poten loopt, cilinder 4 doet volgens mij niet echt mee. Trek ik onder het draaien van de motor dop 4 van de bougie, dan gebeurt er nagenoeg niets. Trek ik dop 1 van de bougie af dan is het snel afgelopen. Bougie 4 vonkt wel. Heb ik nu misschien toch last van slijtage in de vorm van een versleten klep? er is geen olie afzetting op de bouigie. Nu vermoed ik dat er dus compressie weglekt. Kan iemand mij zeggen wat de compressie moet meten bij mijn kawa, kan dit nergens terugvinden in het werkplaatshandboek. Bvd

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2011-07-08 23:08:23nr: 37838

compressie op alle cilinders meten, die moeten op alle cilinders gelijk zijn. Zit er een cilinder bij die een mindere waarde heeft, dan weet je genoeg.

kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2011-07-10 09:49:54nr: 37860

Bougiekabel en bougiekap zie ik nog niet staan tussen de gecontroleerde zaken?

kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2011-07-10 09:51:13nr: 37861

Zoals Mike zegt, is natuurlijk ook een belangrijke tip, maar ik hoop voor jou dat met die compressietest alles snor zit.

fred1
datum: 2011-07-10 10:50:05nr: 37862

Heb je de kleppen gesteld ,volgens mij moet dit met plaatjes ?
Hoop niet dat er een klep wat moeilijk in de geleider schuift
Mocht je de carburateurs er nog eens af hebben, start dan je motor eens en voel eens met je hand of hij terug blaast bij cil 4
Doet hij dit dan is er iets met je klep , zoals bij de suzuki 750 die
we eens gehad hebben

compressie meten zoals al aan gegeven ,
evt ook eens de bedrading controleren van de ontsteking van cil 4 -

kurt
(jackall40 bij msn punt com)
datum: 2011-07-10 14:49:20nr: 37865

Om te controleren of kleppen lekken, kan je een vlugge test doen als de carbs er af zijn door met luchtdruk te blazen in je bougiegat. Je kan wat ductape rond je luchtpistool kleven om beter af te sluiten. Je zet de betreffende cilinder op compressieslag op zijn bdp en blazen maar. Dan hoor je snel of er al dan niet lucht ontsnapt langs een van de kleppen.

ronald
(rweusten bij home punt nl)
datum: 2011-07-11 08:22:32nr: 37870

Dat laatste zal ik zeker proberen, klinkt als een goede tip. Bougiekabels en bobine had ik nog niet vervangen, zoals gezegd heb ik al veel geprobeerd. Bobine en bougiekabels komen aan de beurt zodra ik mechanische slijtage aan cilinder en kleppen heb uitgesloten.
Bedankt voor de tips.

jw
(j.keulen bij motraclinde punt nl)
datum: 2014-03-18 20:46:22nr: 44857

Hallo,leuk om dit te lezen heb preces dezelfde klacht.
Ook op de 4e cilinder wel een vonk wanneer ik de dop lostrek maar geen verschil in toeren.
Was jij al wat verder met jouw storing?
Mijn bougie blijft ook akelig schoon en carburateurs zijn schoongemaakt en opnieuw bezet met pakking en sproeiers.
Ik ga ook maar eens mijn compressie controleren.

Jw

willem
datum: 2014-03-18 22:59:16nr: 44858

hallo ik had het zelfde probleem ,wat was er mis de bougiedoppen bevatten een 5 k omh weerstand deze bleken geheel geoxideerd dus gelijk nieuwe kabels en bougiedoppen er op en hij loopt weer als nieuw , meet de doppen op met een ohm meter, als er verschil in de waarde is gelijk vernieuwen .mgrt willem

jw
(j.keulen bij motraclinde punt nl)
datum: 2014-03-19 08:22:21nr: 44862

Hallo dank voor je reactie,de doppen zijn nog orgineel zou dus best een oorzaak kunnen zijn.
Ga deze eens doormeten of loshalen en op een andere cilinder monteren.
Hoe krijg je de kabels vernieuwd??deze zitten vast aan de bobine.

jw

willem
datum: 2014-03-19 20:15:00nr: 44864

hallo ,bij de ene zit hij er in gedraaid en soms zit erin gegoten en dan wordt het lastig ,ik knip hem dan af en verleng hem dan als de draad niet geoxideerd is anders heeft het geen nut en moet alles vernieuwd worden mvgrt willem

jw
(j.keulen bij motraclinde punt nl)
datum: 2014-03-19 21:49:59nr: 44866

Hallo dank Willem voor je reactie.
Ga denk ik maar opzoek naar een ander stel bobines.
Zit hier nog verschil in dat je weet?
De boutgaten moeten passen maar het vermogen??

Jw

willem
datum: 2014-03-20 20:43:31nr: 44870

hallo ja er zit zeker verschil in ,maar probeer eerst eens de bougiedoppen ,ik pak gewoon een ngk dop maar dan zonder weerstand die kosten 2 euro ,deze heb ik er nu ook op zitten en ga dan eens kijken hoe hij dan loopt ,de bobine dat word een ander verhaal .mvgrt willem

jw
(j.keulen bij motraclinde punt nl)
datum: 2014-04-01 11:42:07nr: 44935

Hoi ziet ernaar uit dat 1 van de bobine`s is overleden.
Nieuwe doppen geprobeerd bracht geen verbetering.
Nu nieuwe bobine gemonteerd en is weer oke.
Bedankt een ieder voor zijn advies.

jw




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl