Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

bougies kapot

stanley fxwg1980
(stanley_5 bij msn punt com)
datum: 2011-12-14 17:46:50nr: 39278

Beste mensen
misschien snapt iemand dit . ik heb een shovelhead uit 1980 en heb dit probleem . ik plaats nieuwe bougies en ga een stukje rijden . hij start goed en loopt perfect . als ik een 50 km heb gereden begint hij te stotteren en te knallen en er komen vlammen uit de uitlaat.na met veel moeite thuis te zijn gekomen op 1 1/5 pit .kom ik er achter dat er een bougie kapot is .gister waren ze allebei kapot . ik heb dit al vijf keer gehad .ik kan ongeveer 50 km rijden met nieuwe bougies . carb is schoon geen inlaatlekken . elektische onsteking werkt ook goed .nieuwe dyna bobine erop ...een gele.de spanningsregelaar doorgemeten en de dynamo .geeft 13.8 aan en 13.4 met het licht aan .ik heb geen idee meer .wie kan mij helpen ???

Rien
datum: 2011-12-14 19:54:16nr: 39281

Hi Stanley

Ik ben zeker geen Harley-kenner (komen van 't verkeerde continent....), maar dit lijkt typisch een te hoge warmtegraad van de bougies: pingelen, ontsteking op ongewenste momenten en zeer waarschijnlijk ook de motor veel te warm. De doorgebrande electrodes geven daar ook de indicatie voor.
Als dat cht zo is en niet uitkijkt kan de schade groter worden dan alleen een bougie.
Kijk bijvoorbeeld op http://www.harley-performance.com/harley-spark-plug.html. Halverwege die pagina staat jouw HD FXGW met de voorgeschreven bougies. Afhankelijk van het merk betekenen hogere getallen warmere of koudere bougies. Bij NGK is de voorkeur BPR5, een BPR4 is een te warme. etc. Bij Champion is de voorkeur RN12YC, een RN8 is kouder. Zie bijvoorbeeld ook http://www.dutchtriker.com/bougies.htm voor uitleg en onderaan die pagina diverse voorbeelden en warmtegraden....
Ongetwijfeld zijn er experts die je beter kunnen adviseren, maar wellicht helpt je dit al op weg.
mvrgr Rien (Norton & BMW.....)

www.jawagek.nl
datum: 2011-12-14 20:01:28nr: 39279

Ik heb geen verstand van H-D's en ook niet zoveel van 4 slagers maar gebruik je wel het juiste type bougy en e juiste warmtegraad ?
Weet dat dit bij mij 2 slag blokjes vrij nauw luisterd.

Sucses, Paul.

Stanley
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-14 20:05:07nr: 39280

Dank je Paul voor je reactie . Ik heb alle goede bougies al geprobeerd . En zit nu met de standaard bougies . Maar daar zijn er ook al zes van kapot . Gr. Stanley

jan
datum: 2011-12-14 20:19:35nr: 39282

Hallo
Zitten de bobines goed vast, en zijn ze goed GEAARD.Heb het zelfde gehad bij mijn BSA Lightning,de bobines hadden geen goed kontact.
GR Jan

Stanley
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-14 20:26:28nr: 39283

Bedankt voor de duidelijke reactie
Ik heb nu NGK BPR5ES-11erin en die waren goed voor 50km rijden . Ik heb een standaard blok met een s&s super b carb . Hij heeft altijd goed gereden . En nu heb ik ineens dit probleem . Ik heb alles al geprobeerd . De bougies ziet er gewoon goed uit . Beetje roet door de naontsteking denk ik . Maar niet verbrand Gr. Stankey

Stanley
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-14 20:31:43nr: 39284

Hoi Jan
Heb de bobine ook al verwisseld maar het rare is dat hij gewoon goed rijd . Maar alleen 30 tot 50 km en dan is het weer afgelopen . . Het lijkt wel of er een soort van kortsluiting ontstaat die mijn bougies kapot maken

huub
datum: 2011-12-14 20:40:57nr: 39286

Dat beetje roet kan wel eens geleiden. Heb je gerommeld met de carburateur zodat je veel te rijk mengsel krijgt?
Ik heb dit fenomeen ook eens gehad. Veel te rijk mengsel op 1 cilinder. Bleek dat er een sproeier was uitgeboord. Ook iedere keer na ca 50 km de bougie doorgeslagen. Heeft me heel wat uren gekost om erachter te komen.
Waarschijnlijk is er niks met je bougies aan de hand. Even goed schoonborstelen met een roterende borstel en je kan ze gewoon weer gebruiken

stanley fxwg1980
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-14 21:38:46nr: 39287

bedankt voor de reacties
ik ga morgen kijken voor de aarde van de bobine .en ga ook even de ontsteking bekijken en ik hou jullie op de hoogte

fred1
datum: 2011-12-14 22:57:12nr: 39288

De bobine is niet geaard bij een shovel
welke ontsteking heb je ? als het nog ouderderwets punten zijn zou ik
eens een andere condensator monteren
De bougie kan wat aangeroet zijn zeker als je motor niet op temperatuur is, dit duurt een km of 20
ik spreek uit ervaring heb zo,n motor ook en dat is altijd wel wat mee
Nee lopen hoef ik nooit, hij meld zich dat er weer eens een sleutel op moet. hele aparte motorfiets staat trouwens op de tank te lezen
links en rechts zelfs

fred1
datum: 2011-12-14 23:05:37nr: 39289

sorry las net dat je een elect ontsteking hebt
zou eens (als je dit kunt ) een andere ontsteking monteren )
neem aan dat je bobine de juiste is voor deze ontsteking

marcel
datum: 2011-12-15 13:09:06nr: 39292

Zijn de oude bougies daarna onbruikbaar of kun je ze monteren en gaat het weer 50km goed?
Wat is er "stuk " aan dan? Gebroken? weerstand? Verbrand?
De bougie die je aangeeft heeft standaard 1,1 mm elektrode afstand (Vandaar de code 11 erin). Is dat niet teveel van het goede?
Daarnaast heeft de bougie die je aangeeft een inwendige weerstand (vandaar de R in de code) Daar moet de ontsteking wl geschikt voor zijn.
Dit probleem is ergens gekomen n een verandering, ik kan mij niet voorstellen dat het probleem al vanaf 1980 aanwezig is.
Uitlaat wellicht (open of geopend), of inlaat (kelken, k+n filters)
Daar zijn motoren erg gevoelig voor.
Dit vraagt om een specialistische aanpak, straks zit je met gaten in de zuigers wat je niet zou willen.

Stanley
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-15 13:30:10nr: 39294

Het zijn eigenlijk de gewone standaard bougies voor mijn Harley .ik heb nooit problemen gehad . En ineens begon hij hiermee . De bougies zien er gewoon uit . Niks kapot . Ik hb ook niks verandert aan de motor . Het gebeurde opeens . Maar ik kan de bougies niet meer gebruiken . Ze zijn echt kapot

marcel
datum: 2011-12-15 13:33:52nr: 39295

Sorry, Stanley, maar wat is "kapot"? Vonken ze niet meer?
Wat ik heb meegemaakt als "kapot" is meestal gebarsten porselein, zwaar versleten elektrodes (soms zelfs gesmolten)en inwendig t hoge weerstand door inwendige breuk van de weerstand n de centrale elektrode. Omdat nieuwe bougies minder weerstand hebben gaat het daarom de eerste 50km goed? bougiekabels? corrosie in de aansluitingen? spanningsverlies op de bobinevoeding?Sluiting ergens? slechte isolatie?
Laat ze anders zien aan een specialist.
Er s wat veranderd, dat kan niet anders. Ontsteking/massa/valse lucht/vlotternivo
succes! gr marcel

Stanley
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-15 13:52:56nr: 39296

Hoi marcel
Er is helemaal niets verandert aan de motor . Ik rij al 30 jaar zo . Er zit alleen een nieuwe accu op . De uitlaten en de carb zitten er ook al jaren op . Ik heb een dyna ontsteking . Die zit er ook al 15 jaar op . En die s&s super b heeft ook altijd goed gewerkt . Ikzelf zit aan een soort van kortsluiting te denken . Zodat er een soort van overspanning ontstaat in de bobine waardoor de bougie doorslaat . Ik moet echt opzoek gaan naar de oorzaak

Heije
datum: 2011-12-15 15:44:58nr: 39299

Soortgelijke problemen wel eens gezien bij een Norton Commando van een vriend van mij. De bobines maakten massasluiting. Hij is toen rijdend thuis gekomen door de bobines volledig in rubber op te hangen. Ik denk jouw geval eerder aan een bobine o.i.d. dan aan kapotte bougies.

stanley
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-15 18:36:25nr: 39302

dat zou best wel kunnen maar wat ik gewoon echt raar vind is dat de bougies echt kapot zijn . ik kan er niet meer mee rijden . doe ik er weer nieuwe in dan rijd hij weer als een speer voor 30 tot 50 km. morgen gewoon maar een nieuwe halen . moet toch ook een soort kortsluiting zijn

fred1
datum: 2011-12-15 21:23:39nr: 39303

Als je er niet uit komt dan breng hem weg en laat de zaak doormeten ?repareren, een beetje harley zaak heeft dit binnen een uur gevonden
en gerepareerd , zal een uur kosten a 50 euro?

Of laat je bobine testen

raider
(marien.kooy bij wanadoo punt nl)
datum: 2011-12-16 02:43:34nr: 39308

gm. monteer eens een nieuwe set bougie kabels en doppen, wel goede kwaliteit.
dan weet je dat het daar niet aan licht,en dat zijn de kosten ook niet.dan kan je er weer een paar jaar zorg loos mee rijden met je bougie kabels.

stanley fxwg1980
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-16 03:40:40nr: 39309

hoi
Kan een defecte bobine een kortsluitng veroorzaken als hij warm geworden is waardoor hij rare vonken geeft zodat er veel naontsteking is . en doordat hij zulke harde knallen geeft de bougies kapot gaan . ??? ik ga morgen alle drie mijn bobines laten doormeten dan weet ik in ieder geval of ze goed zijn en anders zet ik er een nieuwe op ,er zitten al nieuwe kabels op en ik heb al nieuwe bougies liggen .een inlaat pakking was gescheurd en die zitten er nu ook nieuw op , carb helemaal schoon en nagekeken. het moet de bobine of de ontsteking zijn .
iedereen bedankt voor de hulp gr stanley

raider
(marien.kooy bij wanadoo punt nl)
datum: 2011-12-16 04:01:50nr: 39310

s.v.p graag info ,als je wat meer weet!
wij op dit forum kijken er naar uit.
we kunnen er alleen maar wijzer van worden.
alvast thanks voor de feedback.

marcel
datum: 2011-12-16 14:40:45nr: 39316

Als je ze laat doormeten zeg dan wat je storing is.
Bobines kunnen anders reageren als ze warm worden, dus evt opwarmen met een fhn oid. Let even heel goed op haarscheurtjes, waardoor een vonk kan uitslaan of zo
In de bobine zitten spoelen die bij warmte pas de breuk laat openbaren.
Domweg bougiekabels verv vind ik zonde, meten is weten, gissen is missen
gr marcel
PS: drie bobines op een Harley? heb je dan ook 3 bougiekabels?

stanley fxwg1980
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-16 18:16:13nr: 39317

ik wil die bobines doormeten . hoe doe ik dat het beste met een multimeter .
ik heb een gele accel supercoil 120405
een zwarte hd 31614-83A
en de oude orginele van een shovelhead 31509-80
heb een ferm multimeter

ik meet helemaal niks nu

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2011-12-16 20:10:13nr: 39319

Je bobine is niet ok.
In je eerste bericht zeg je dat er een nieuwe bobine op zit?
Bobine moet je LATEN doormeten trouwens.

Stanley fxwg1980
(S.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-16 21:14:29nr: 39320

Die nieuwe bobine is van een bouwproject hij ligt al 10 jaar maar is bijna nooit gebruikt alkeen om het blok een keer te starten .

steven
(s.doolaar bij tiscali punt nl)
datum: 2011-12-16 21:34:43nr: 39321

ik heb een paar maanden rondgereden met mn Shovel met een bobine van mijn eend/ 2cv,,ging heel goed

Tjip de Vries
(typbevries bij home punt nl)
datum: 2011-12-20 21:16:37nr: 39333

Hallo

Ik denk dat je anders moet zoeken .
Ik zou eerst de luchtfilters(s)er afhalen en eens 50 km gaan rijden en dan kijken wat de bougies dan doen .Haal de sproeiernaalden ook een standje omhoog voor wat royaler benzine aanvoer.Maar probeer eerst alleen maar de filters eens .Filters kunnen nl wel eens helemaal dicht slaan.
Ik heb het zelfde eens gehad en kwam er na ca 20 bougies achter het euvel.
Sucses

Tjip de Vries
(typbevries bij home punt nl)
datum: 2011-12-20 21:26:25nr: 39334

Foutje
Naalden een standje lager voor wat minder aanvoer .Sorry

sander
datum: 2011-12-20 22:41:23nr: 39336

Zou op zoek gaan naar iemand met een bijvoorbeeld een sunnen test kast, is een osilocoop waarmee je je ontsteking kan testen bij draaiende motor. Veel autogarages hebben zo'n ding.

Andere optie is een dynojet bank, kost je gemiddeld 60Euro kan je zien of t probleem by je ontsteking of je carburatie zit.




fred1
datum: 2011-12-20 22:53:14nr: 39337

Ik zou een honda kopen als je niet aan een harley kunt sleutelen en het verbarst om naar een H-D werkplaats te gaan . Klaar

Stanley fxwg1980
(S.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2011-12-21 03:28:12nr: 39338

Hoi Fred
Ik snap je reactie wel hoor , maar ik heb alles al geprobeerd zelf . Sleutel eigenlijk altijd zelf . Ook de electronische ontsteking zelf geplaatst tien jaar geleden . Ik doe al mijn sleutelwerk zelf . Deze begrijp ik gewoon niet . Omdat de bobines gewoon goed zijn en de bougies nieuw . Het zou natuurlijk kunnen dat alle vier de bobineskapot zijn . Of te weinig weerstand geven . Het is eerder een soort frustratie dat ik niet echt mijn vinger kan leggen op de oorzaak . het is al een tijdje aan de gang en het is ineens gekomen
Gr.
Stanley

fred1
datum: 2011-12-21 05:40:50nr: 39339

Beste Stanly
als je aan het einde van je (sleutel) latijn bent en dat kan de beste overkomen , zou ik hem weg brengen of in ieder geval de bobine door laten meten in een H-D zaak je merkt wel ondanks alle reactie's de motor nog niet loopt, soms moet je gebruik maken van de kennis en gereedschap van mensen die er dagelijks mee bezig zijn
En nu weet ik ook wel dat de gemiddelde H-D zaak knutselaars zijn
helaas ben ik daar ook achter gekomen, maar een bobine doormeten zal wel lukken

Ik zelf heb bij mijn shovel het euvel gehad dat hij onder het rijden net leek of ie de hik kreeg, bleek na revisie van het blok een nieuwe condensator gemonteerd te zijn en die was dus al meteen defect.....
en voor je dat gevonden hebt

Louis
datum: 2011-12-21 15:36:35nr: 39344

Gooi hem op het stort en koop een fatsoenlijke Oldtimer
Ben je beter mee af

Gr

Jan
datum: 2011-12-21 20:54:07nr: 39345

Hoy Stanley
Als de bobines goed zijn zoals je zegt,
zou toch even kijken of de bobines goede MASSA maken ,anders probeer een extra massa kabel te maken vanaf het FRAME naar BOBINES.

steven
datum: 2011-12-21 21:42:27nr: 39346

Beste Louise,,een Shovel is een hele mooie oldtimer,,en ik rijd al 27 jaar oldtimers veel engels gereden ,HD,s en 2 oude japanners en als je wilt genezen van het sleutelen aan oldtimers moet je een japanse nemen.
(Red de walvis, eet een japaner )

Mike
(norton888 bij live punt nl)
datum: 2011-12-21 22:10:45nr: 39347

Stanley,

je hebt hier nu zoveel tips gekregen, heb je er wat mee gedaan?
Blijkbaar niet, want de schuivert es nog steeds niet ok.
Let op dat je fiets er niet beter van wordt van boutje los/vast, schroefje los/vast, schroevendraaier schiet uit, dag lak...
Het is geen schande om niet overal verstand van te hebben, je bent geen Wikipedia...
Laat die bobines even doormeten of ga even naar een HD specialist in de buurt, Tenminste, zo noemen die lui zich...

sjors
datum: 2012-06-26 07:23:41nr: 40654

jammer dat ik dit nu pas lees.....

dit is echt een zeer bekend HD-panne-fenomeen .
Het wordt veroorzaakt door een defecte boubine .
De wikkeling slaat gewoon inwendig door op het moment dat de boubine warm wordt ( en dat is dan na een kort ritje )
Op dat moment begint de motor in te houden , harde knallen/vlammen uit de uitlaat .
Ga je dan op onderzoek uit , dan is er een bougie defect ( deze slaat inwendig nat en is ook na schoonmaken niet meer betrouwbaar.)



stanley fxwg 1980
(s.uchtmann.su bij gmail punt com)
datum: 2012-06-26 11:45:34nr: 40655

Ik heb nu bijna alles gedaan mensen , nieuwe bougies, bobine ,kabels , dopjes, aarde . Alleen de ontstekingsvervroeger nog niet. Ik heb even pause genomen .maar watwas je oplossing ?

sjors
datum: 2012-06-26 13:25:29nr: 40658

het kan niet aan een mechanische vervroeger liggen , dat ding bestaat uit 2 veertjes en centrifugaal gewichtjes.

Die gele super-boubine van Accel zou een prima ding moeten zijn .

Het enigste wat dan overblijft is die "Dyna S " elektronische ontsteking.
Het is mogelijk dat deze vervelend gaat doen als ie warm is.

Die fout zou je dan kunnen forceren door het dekseltje er af te laten en het moduultje te verwarmen met een haar-fhn



sjors
datum: 2012-06-26 13:38:38nr: 40659

of zit er bij jouw motor een uitwendige ontstekings-module van HD op ?

daar heeft een kennisje van me ook al eens problemen mee gehad

Dat leverde een rauw lopende , en slecht startende motor op , en begon even later ook knallen in de uitlaat te veroorzaken .



marcel
datum: 2012-06-26 18:13:43nr: 40661

Getver, 6 maanden verder en eigenlijk geen steek verder?
Even terug, je hebt electronische ontsteking? Maak de unit eens warm met een fhn. Zit deze op een niet koelende plek?
Let heel goed op stekkerverbindingen.
Achteraf geplaatst? Kun je terug naar puntjes? Dat maakt de diagnose makkelijker. Meet met een multimeter de spanning op de + van de bobine.
Moet vrijwel gelijk zijn aan de accuspanning
Massa had je gemeten en evt veranderd?
De oude bougies werken na een tijdje weer? Of gooi je ze direct in de bak. Heb je soms te warme bougies? warmtegraad bedoel ik.
volhouden!

fred1
datum: 2012-06-26 22:52:40nr: 40665

rijd al 6 maanden met zijn honda

vennix
(j.vennix22 bij chello punt nl)
datum: 2012-07-01 20:29:56nr: 40694

Een bobine kan je niet doormeten met een volt- ampere meter, maar alleen met een inductiemeter en dan moet je ook nog de juiste waarde weten die de bobine aan moet voldoen.
B.v. als er in de secundaire wikkeling een aantal windingen sluiting maken zal je daar niets van op je weerstandsmeter zien.
Als de wikkeling onderbroken is ergens tussen een laag dan zal je bij een kleine vochttigingstussen deze laag meestal een normale weerstand meten b.v. weerstand van de spoel 5000 omh bij een goede spoel dan zal bij een ergens onderbroken spoel ook 5000 omh gemeten worden als er bij de onderbreking van de spoel door vocht deze weerstand overgenomen wordt (dus je meet de spoel goed terwijl hij gewoon kapot is .
Stel er is een wikkilingsluiting tussen een gedeelte van een laag, ook dan zal je met je metertje geen fout meten.
Ook een wikkelsluiting aan de dikke draad zal je een sluiting van een aantal wikkelingen niet opmerken omdat dat al overschaduuwd zal worden door een afwijkende temperatuur van de bobine bij het meten.
Als je gaat meten met een daarvoor ontworpen inductie meter zal meteen elke sluiting van een aantal windingen gemeten worden.
Dat komt omdat een kortgesloten wikkeling meteen een grote belasting is voor het net opgebouwde magneetveld.
Deze belasting heeft bijna geen invloed op de opbouw van een magneet veld en daarom ook bijna geen stroomvergroting bij het aansluiten
Bij het afvallen van het magneetveld ( dus wanneer de vonk gemaakt moet worden .in een zeer korte tijd ) zal de zelfinductie zoveel te laag worden dat er geen voldoende vonk kan gamaakt worden.
Als er door het ademen van de bobine door de steeds wisselende temperatuur en een niet 100 procent dichte bobine zal er vocht in de bobine komen ( ook bij een nooit gebruikte bobine ) en zal dat vocht verdampen en daarna tussen de hoogspannings wikkeling gaan zitten en een zo grote kapaciteids vergroting geven dat de spanning zijn hoge spanning niet meer zal halen.
Deze codensator tuues de wikkelingen zal altijd eerst geladen moeten worden alvorens de hoge ontstekings spanning zal kunnen ontstaan.
Deze capaciteid staat dus altijd over de wikkeling en zal dus niet te groot mogen zijn omdat deze dan een te grote belasting is
Dit vochtlaagje maakt de afstand tussen de wikkelingen schijnbaar kleiner met als kans dat er ook nog stroom door dat vocht naar een volgende laag gaat lopen en dat ben je dan ook weer kwijt.
Dan ook nog iets over doorgeslagen (als dat waar is ) bougies komt ook voor als de bougies te vast worden ingedraaid (Vervormen van het ijzer )
Een bougie kan niet kapot gaan door te hoge spanning.
Maar wel als hij te heet is geworden (foutief gekozen warmte graad )
Soms komt er een glasachtig laagje op het porselein van te heet geworden olieresten en zal er een te grtote lekstroom lopen van de midden poot over de neus naar het ijzer van de bougie.
nog meer weten ,nog meer vragen

Wil
(Vdholst bij online punt nl)
datum: 2013-04-22 23:26:08nr: 43111

En? Is het probleem ondertussen opgelost en zo ja hoe?

Stankey
(Stanley_5 bij msn punt com)
datum: 2013-04-23 02:43:16nr: 43112

Beste harley vrienden
Het probleem is opgelost
Het is een carburateur probleem geworden . Mijn shovel heeft een S&S carb . Daar zit een laag toeren stelschroef op . Deze stond te ver open . Daardoor sloeg de bougie vet . Daarna ging hij knallen en sloeg hij de bougies kapot . Dat gebeurde bij het stoplicht of bij het opnieuw starten . Bedankt voor de hulp

sjors
datum: 2013-10-31 09:52:47nr: 44265


Harley's zijn eigenlijk "Kijk - motorfietsen" , ....en geen "Rij-motorfietsen" .

Ik haal mijn H-D geregeld slechts een klein stukkie uit m'n garage, zodat ie maar nt buiten staat en goed te zien is voor de buurt.

Daarna loop je er met een nors gezicht ,....en een vette lap en een steek-sleutel in je hand een aantal keren omheen , .....je knikt 'ns een paar keer ,....en veegt je handen af in die vette lap ( hoewel dat nergens op slaat , straalt 't voor de onwetende buurt een vorm van "wijsheid" uit ).

Daarna start je de Harley ,...en geeft een paar keer flink gas , waardoor in de buurt de koppies van de tafel - , en de schilderijtjes van de muur donderen .

( Niet te lang natuurlijk ,...want anders slaat ie uit z'n eige af ,...en dan heeft iedereen 't door ).

Dan zet je na anderhalve minuut het contact uit ,....en je duwt de motor met een wijs gezicht weer naar binnen .

De reacties in de buurt zijn dan : "Oh , da's die jongen met die Harley , etc .."

Je sluit daarna je garage weer af , en je sloft in je bikers-outfit weer richting moeder-de-vrouw ,....die je de opdracht geeft om een keuppie keuffie voor je te regelen .

Eric
(eric.altruye bij hotmail punt com)
datum: 2013-10-31 13:24:04nr: 44267

Schitterend verhaal is dat van Sjors! Helaas is het maar al te waar voor veel motorrijders. (Niet alleen Harley's hoor). Maar wie kijkt er nu nog op naar iemand met een motor. Iedereen heeft er eentje. In de jaren '70 ja, dn! Je werd toen nog als een superman beschouwd. Al was het maar met een 250 cc. Eigen ervaring! Leuk was dat....


sjors
datum: 2013-10-31 14:34:16nr: 44268


...ach ,...was eigenlijk maar een grappie hoor !

...het leven is doorgaans al veels te serieus tegenwoordig ...

sjors
datum: 2013-10-31 15:08:21nr: 44269


voor wbt die Harley's :

Het ligt ook vaak in de handen van "De Almachtige".....

Als de Heer wil dat ie loopt ,.....dan loopt ie !

en....

Als de Heer wil dat ie stottert,....dan stottert ie !


Niks an te doen ....


steven
(s.doolaar bij outlook punt com)
datum: 2013-10-31 15:26:55nr: 44270

ik rij al 25 jaar Harley oa een electra Shovel nu een road king heb al 25 jaar dezelfde WLC en volgens mij zitten er heel veel gasten te veel te klooien en ,,,verbeteren,, aan hun motor ik rij best veel met mn HD,s vroeger iedere maand +-750 km per maand met de wlc en had vrijwel nooit gedonder met het ding.
als het goed rijd niet aan klooien en mee doen waar ze voor gemaakt zijn

sjors
datum: 2013-10-31 18:34:14nr: 44271

zo hoort dat ook Steven .......

Alleen met die verstande , dat als je een 70-er jaren concept rijdt ,
....je jezelf ook aan een 70-er jaren concept hebt overgeleverd.
Voor de meesten onder ons geen probleem ,....maar zonder een gereedschaps-kistje lukt 't niet helemaal vlekkeloos.

Ik rij op een '93 EVO softail , maar dat is ook gerust wl met de noodzakelijke verbeteringen ,( andere nokkenas , ontsteking , carb-afstelling ,stalen breather valve, progressive suspension vering , etc ) , anders is 't gewoon niet ok .
Met die EVO heb ik overigens weinig troubles .

Als men uit de buurt langs m'n garage loopt , en ik ben per-ongeluk met wat simpel onderhoud bezig ben( bijv wiellagers uitwassen en voorzien van nieuw lagervet), dan krijg ik steevast de opmerking naar m'n harses : "Is ie nou alweer tebarste ?"
Ik lach er altijd maar een beetje om ,.....ik heb namelijk de puf niet meer om een fatsoenlijk antwoord te gaan geven aan vooringenomen domoren die de alom bekende lulkoek-praatjes ooit 'ns hebben opgevangen.

Die shovels zijn overigens ook prima motorfietsen hoor ( mits ze dan goed gereviseerd/onderhouden zijn )

M'n ex-vriendin rijdt 'r de hele wereld mee plat ( shovel FL-1200 )



joren
(Kulleke2 bij hotmail punt com)
datum: 2014-03-15 12:31:56nr: 44839

Je mengsel staat te waarschijnlijk te arm . je kan dit heel simpel zelf op lossen, door een tooltje te kopen kost hoog uit 40 euro . het heet colortune van gunson.

joren
(Kulleke2 bij hotmail punt com)
datum: 2014-03-15 12:40:06nr: 44840

en daarbij , als je bobines normaal aangesloten zijn gaan ze niet kapot . alleen als je ze te lang aan laat staan , gewoon je carberateur goed afstellen .

als ie goed is , krijg je een lichtgrijze tot bruine verkleuring van je electrode, en een zwarte rand .

succes

joren
(Kulleke2 bij hotmail punt com)
datum: 2014-03-15 12:44:21nr: 44841

Er is niks mis met shovels , rijden perfect

shovelhead never dies

sjors
datum: 2014-03-15 19:56:53nr: 44844


....en zo is dat ! ;)




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl