Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Benelli 125 krachtei koppelingsvraag

Frank
(frank bij barracuda punt nl)
datum: 2012-08-21 22:58:31nr: 41117

Vraagje:
Onlangs een lekker ritje gehad op mijn nieuwste aanschaf een Benelli Imperiale Sport 125cc uit '68.
Bij de terugrit vanaf het RDW keuringsstation (waar hij is goedgekeurd en dus een NL kenteken krijgt :) ) wilde hij niet meer lekker ontkoppelen wat ik merkte in de stad bij stops bij de stoplichten. Uiteindelijk reed ik zelfs met mijn koppeling ingetrokken bijna het kruispunt over.....

Gestopt en wat bleek, het heveltje dat door de koppelingskabel wordt aangetrokken had veel speling en kwam dus niet lekker terug?
De kabel wat strakker gezet maar dit mocht niet baten.
Voorzichtig naar huis gereden en daar nog wat met de kabel gejutterd. Geen succes.

Uit ervaring met ander motorfietsen dacht ik aan een verpulverd balletje dat tussen de beide staafjes zit van de koppeling. Maar nee, bij het demonteren van het koppelingshuis bleken de koppelingsplaten niet lekker los te komen/ verkleefd te zijn wat het euvel wel verklaarde. Daarnaast stond de koppelingskrans (weet niet of het de juiste benaming is) niet goed ten opzichte van de merktekens. Ik bedoel hiermee dat volgens 'het boek' de twee puntjes op de tanden van het koppelingshuis gelijk met de enkele punt van het naast gelegen tandwiel dienen te staan. Dit scheelde een tand of 4, maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom dit zo wezenlijk is voor de koppeling?

In elk geval er voor gezorgd dat de punten goed staan en de platen uit elkaar gehaald en op de juiste volgorde weer in elkaar gepast. Aangezien er nogal wat olie uit het blok kwam na het verwijderen van de zijkap (en de aanwezigheid van een pakking) ging ik ervan uit dat het een natte koppeling betreft en heb ik de platen ingesmeerd met olie en weer gemonteerd.

Resultaat het wiel wilde niet direct ontkoppelen maar met enig doordraaien weer wel (slippen op de olie?).
Na een week vanavond weer eens gekeken en nu ontkoppelde deze weer niet en met hard doordraaien maar moeizaam. Ik heb nog geen proefrit gemaakt om te kijken of het dan beter gaat aangezien ik een beetje begon te twijfelen of ik iets over het hoofd heb gezien of wellicht iets niet juist gedaan heb. Had ik de platen juist moeten schoonmaken (dus zonder olie?).

Hebben jullie tips?

Ik hoor het graag.
En eh......natuurlijk is mijn pakking gescheurd bij het verwijderen dus als iemand nog een pakking weet voor de zijkap bij de koppelingsplaten......graag.

Ik hoor het graag.

mvg

Frank

kabel
datum: 2012-08-22 10:12:09nr: 41120

Wat voor olie heb je gebruikt? Is hier wel vaker ter sprake gekomen: motorfietsolie gebruiken, omdat er in auto olie toevoegingen zitten die de natte koppeling juist doet slippen.

Pakking voor het zijdeksel kan je evt. zelf maken door 'm uit te knippen of snijden uit een stuk pakking papier. Anders kun je vloeibare pakking gebruiken, b.v. van Loctite (lijkt op siliconen kit), maar gebruik dit spul heel spaarzaam. Het verschil in dikte van een papieren pakking en Loctite kan een probleem opleveren. In dat geval een papieren pakking gebruiken.


Jos
datum: 2012-08-22 18:13:27nr: 41122

Voor de pakking vloeibare dichtingskit halen bij autoschop of waar ze auto benodigdheden verkopen is een vloeibare kit in tube
bij mij was deze zwart maar na uitharding met een doek te verwijderen
na 1 dag uitharden potdicht en geen lekken , dit werkt goed

hopelijk heb je hier wat aan

Mvgr Jos

peter
(sa007867 bij telfort punt nl)
datum: 2014-02-07 10:37:10nr: 44597

Geachte koppelaar.
Krachtei koppeling vertoont dikwijls inslag putten in huis en naaf
daarin blijven platen haken, Bij niet lopende motor geen probleem
maar bij rijden wel. vijlen tot alles vlak is . dit vergroot de
ruimte waardoor probleem sneller terug komt.
Heeft iemand nog een niet ingeslagen koppeling voor mij, graag een
mailtje.
groet peter.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl