Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

matchless 350 1956 koppakking

henksuper
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2013-04-03 22:27:36nr: 43009

hallo allemaal.'
na revisie van de cylinder zit er nu een zuiger in van een bmw, en nu gaat elke keer na een paar km de koppakking lekken. deze is van koper en de kop is gevlakt.
wel is de compressie echt geweldig en nu naar een paar 100km het gas erop kan is de 110 km makkelijk te halen.
bestaat er niet een soort van pakking die deze compressie wel tegen houden kan?
verder loopt hij als een naaimachine[met wel lekker engels geluid]
hij fluit nu aan de rechterkant als je optrekt [laag toerental]en je voelt gewoon de ontstekingns knallen daar tussen weg komen.
als hij warm is valt het allemaal wel mee en kan je doorrijden.
maar ik wil het dicht hebben.
kunnen jullie me een tip geven?
groetjes henk uit zwolle.

fons
datum: 2013-04-03 22:38:54nr: 43010

heb je deze zelf gemaakt ?????????????zo ja raad ik aan
om een originele die te koop zijn aan te schaffen

Mvgr

henksuper
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2013-04-03 22:40:10nr: 43011

de koppakking is orgineel..[koper]uit een revisie set.
ik heb al een dubbele pakking uitgeprobeerd om wat minder compressie te krijgen maar dit werkt geheel verkeerd en dan is de pakking er direct tussenuit.
gr. henk

fons
datum: 2013-04-03 23:18:52nr: 43012

heb ooit gehoord van :

zilverlak op cilinder en koppakking met borstel aanbrengen
hij had een goed resultaat
ik heb het ook maar horen zeggen

mvgr

HermanW
datum: 2013-04-04 11:30:16nr: 43014

Vreemd. Wat ik mij kan herinneren van een kapotte koppakking was, dat de motor bij warme motor er juist mee kapte. Bij koude motor geen problemen. Normaal gesproken mag een koperen koppakking niet doorslaan. Is het wel de koppakking en bijv. niet een klep?

chris
datum: 2013-04-04 16:43:22nr: 43019

Als de compressie echt zo hoog is los je dat niet op met een andere koppakking ik denk dat je beter een stalen voetring kan gebruiken, deze werden in het leger gebruikt om de compressie te verlagen is ca 2/3 mm dacht ik,kan ook iets meer zijn,maar dan gaat je krukas ook langer mee, want met teveel compressie kan de motor ook gaan pingelen met alle gevolgen van dien

henksuper
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2013-04-04 16:58:18nr: 43020

ik heb inderdaat al eens gehoord van het ophogen van de cylinder om de compressie hierdoor te verminderen.
het plekje waar de druk naar buiten komt is net het plaatje waar ook een gaatje zit om de overtollige olie van de kop weg te laten lopen.
ik heb ook gehoord van een soort van bruispakking waardoor de kop wel erg vast komt te zitten en je later alles moet schoonkrabben als je hem weer losmaakt.
maar de motor loopt zo mooi dat ik eigelijk de cylinder niet wil losmaken vd zuiger. hij gebruikt nu bijna geen olie meer en dan zou je hem weer moeten in laten lopen.
en pingelen doet hij ook niet!
iedereen verteld mij dat hij zo mooi rustig loopt,en de top snelheid is ook vrij aan de hoge kant voor deze 350leger uitvoering.


sander
datum: 2013-04-04 18:32:11nr: 43022

Is je koperen koppaking wel uitgegeloeid maw is het koper zacht. ooit ook eens een koppakking voor mijn triumph gekocht en deze bleek niet uitgegloeid resultaat lekke koppakking.

Theo Schipper
(oldbikes bij kpnmail punt nl)
datum: 2013-04-04 20:17:46nr: 43025

Even over de compressie ik heb nog cylindervoet pakkingen liggen om de compressie te verlagen voor matchless ik denk dat deze ooit door het leger gebruikt zijn . Gr Theo

henksuper
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2013-04-04 21:39:55nr: 43026

nou ik wil de cylinder als het even kan laten zitten..
maar bedankt voor je aanbod en zal het zeker overwegen als ik er niet uitkom.
ik zit er over te denken om maar eens langs te gaan bij een motor revisie werkplaats om te kijken wat ze daar er over zeggen.
gr henk.

marcel
(marcelmatchless bij home punt nl)
datum: 2013-04-05 18:03:20nr: 43032

Henk bij de door jou gebruikte BMW zuiger zit het pistonpengat niet op de juiste hoogte, vandaar de problemen. Het is een Matchless dus dan hoort er gewoon een Matchless zuiger in. Gewoon even lid worden van de AJS/Matchless vereniging en je hebt de onderdelen voor inkoopprijs. Sukses, Marcel.

henksuper
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2013-04-05 23:21:24nr: 43034

tja ik weet dat er nog een oud zeer bestaat tussen engels en duits..
maar ja er was gewoon geen overmaatse zuiger in de goede grote te krijgen..ook werd ik geadviseerd om een zuiger van een volvo te gaan gebruiken.
maar goed,ik heb er zo al wel een 1500km mee gereden en ja met de lekkende koppakking..ook wat olie smering aan de buitenkant vd cylinder..
maar al met al werkt het wel.
en ach doekje mee en tijdens een leuke toerrit de overtollige olie tussen de koelribben weg poetsen..en dan gaan we weer 50km..
nu maar hopen op snel mooi weer want het jeukt wel hoor!!

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2013-04-06 00:31:10nr: 43036

Denk niet dat dit wat met oud zeer te maken heeft maar gewoon advies.
Check small end, punt.
Datzelfde geld ook voor die zuiger uit een Volvo B18 blok. Zuiger past perfect, zelfs na die B18 zuiger kun je nogeens 3x overmaats...;-) maar houdt rekenschap met je small end. Vergeet ook het zuigergewicht niet. Zwaardere zuiger kan zorgen voor onbalans op je krukas en je lagering krijgt wat meer op je donder. Maar ja, als men al spreekt over een doekje tussen de koelribben om de 50 km. zit ik volgens mij mijn tijd hier te verdoen. Goed weekend!



Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2013-04-06 00:39:29nr: 43037

Ksie net dat het over een 350 gaat, sorry. Dan gaat het Volvo verhaal niet op natuurlijk ;-)

marcel
(marcelmatchless bij home punt nl)
datum: 2013-04-06 09:14:57nr: 43038

Henk je begint de discussie door te vragen hoe je de boel goed dicht kunt krijgen, vervolgens krijg je van diverse kanten goed en gedegen advies , en dan eindig je met: Ach een doekje tussen de cilinder en ik kan weer 50 km verder. Wat is nu eigenkijk je bedoeling? Marcel.

fred 1
datum: 2013-04-06 10:30:18nr: 43039

doe ook even mee

zoals al aan gegeven compressie plaat onder de cilindervoet
contoleren of je kop recht is en de cilinder ook op scheurtjes
een koppakking kopen van roodkoper deze rood heet stoken ( let op met lasbranders dan smelt hij ) vervolgens meteen in koud water dompelen
schoon maken met een doek en monteren. De kop op de juiste manier vast zetten en klaar dan kan hij gewoon weg niet lekken ......of je moet een kapotte schraapveer hebben o.i.d dat hij dan olie naar boven pompt, en dat perst hij er wel uit daar is niks tegen bestand

dat verhaal heb ik ook gehad met de BSA B33 die heeft zelfs nog een pasrand in de kop, maar de olieschraap veer zat vast en de olie werd er gewoon tussen uit geperst

meestal zijn dit soort zaken ontstaan uit slecht sleutel werk kromme onderdelen niet passende spullen suc6

henksuper
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2013-04-06 12:51:02nr: 43040

de kop gaat er binnen kort af om het probleem te verhelpen en ik vraag wat tips om het toch goed voor elkaar te krijgen zonder dat ik de zuiger weer uit de cylinder hoef te halen i.v.m. inlopen van de zuiger[veren].
de zylinder is opgehoond in zwartsluis en dit is goed gebeurd.
ook loopt hij erg mooi en wil dus alleen de kop dicht maken ten opzichte van de cylinder.
ik ga proberen de pakking uit te gloeien [ ik heb er nog wel een paar liggen],en zoek dan ook naar een soort van vloeibare pakking welke ik nog erbijtussen kan smeren.
indien u nog een tip heeft voor een vloeibare pakking die tegen hoge temperaturen kan hoor ik dat graag.
met vr. gr. henk.

Jawagek
(paulkuijs bij online punt nl)
datum: 2013-04-06 15:26:54nr: 43045

Vloeibare pakking tussen kop en cylinder !?!?!
Weet je in ieder geval zeker dat ie gaat lekken.
Alleen die koperen pakking is voldoende en als je compressie wilt verlagen maar niet je cylinder eraf wilt halen laat je je kop iets uitfrezen, als daar tenminste ruimte voor is ( ik ken deze blokken niet ).



BRO
datum: 2013-04-06 17:27:14nr: 43046

Is het niet beter/slimmer om eerst de compressie te meten voor het afnemen van de cilinderkop, en aan de hand van de gemeten compressie gepaste maatregelen te nemen.
Nu werk je op de gok, en dat loopt meestal niet goed af.



henksuper
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2013-04-06 17:53:15nr: 43047

compressie meten ? ja dat kan ..ik vraag aan mijn maat een meter en zal het op dit forum zetten.
verder gewoon doorgaan met sleutelen want dat moet wel bij een engelse motor.[en bijvullen]
zelf in het onderhoudsboekje staat wat je allemaal zelfs na 500km moet natrekken.
gr. henk

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2013-04-06 18:15:17nr: 43048

Blijven sleutelen en bijvullen ? Ik denk dat je de motorfiets beter even weg kunt brengen...

henksuper
(henksuper bij hotmail punt com)
datum: 2013-09-21 12:35:56nr: 44035

ik heb een nieuw revisiesetje voor de koppakking gekocht, de koperen pakking uitgegloeid en het probleem is opgelost.
u word allen bedankt en wie weet tot een volgende keer.
gr Henk




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl