Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Rem olie vernieuwen

C barendse
(Keesnelly bij kpnmail punt nl)
datum: 2013-06-10 18:55:36nr: 43418

Ik ga mijn remolie vernieuwen ,moet ik eerst de oude er uit pompen via de nippels bij devoor en achter rem , en dan pas de nieuwe er in doen en pompen tot de lucht er uit is
Is dit de goede manier , afvast bedankt voor het goede advies
Gr c barendse

kabel
datum: 2013-06-10 20:22:42nr: 43419

Kijk eens op YouTube, daar vind je vast instructiefilmpjes.

Bedenk wel, als je dit voor het eerst uitvoert dat je er iemand bij hebt die verstand van zaken heeft. Want aan remmen kloten kan gevaarlijk zijn voor jou, maar vooral voor anderen!!

Ik bedoel het positief, want het is geen moeilijk klusje, maar je moet het secuur doen. Tot slot: remvloeistof is een bijtend goedje. Zorg ervoor dat het niet op de lak komt.


sander
datum: 2013-06-10 21:40:31nr: 43420

En zorg dat je de juiste remolie gebruikt. Tegenwoordig heb je ook remolie op siliconenbasis Harley gebruikt het o.a. als je dat mengt met reguliere remolie krijg je vlokken wat het remmen niet bevorderd.
Wat ik meestal doe oude olie eruit pompen. Nieuwe erin tot er geen lucht er meer uitkomt en de olie er schoon uitziet. Hierna remhandel of voetpedaal helemaal inknijpen en vastzetten met tie rip o.i.d. en nachtje laten staan om de laatste restjes lucht eruit te halen.
En zeker oppassen met olie morsen tast je lak en metaal aan. Mors je meteen weghalen en flink wd 40 eroverheen.

kees
(keemar bij planet punt nl)
datum: 2013-10-22 15:23:15nr: 44232

Het is geen remolie maar!!! remvloeistof. remvloeistof wordt aangeduid
in dot 3 of 4 of 5 een hogere gradatie tast je rubbers aan.meestal
staat op de rempompdeksel wat er in zit
succes Kees.

h
datum: 2013-10-22 15:41:18nr: 44233

@geen remolie maar remvloeistof@
Wat is het verschil? Waarom mag ik het geen olie noemen?

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-10-22 19:42:32nr: 44235

Als we toch geen Google hadden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Remvloeistof



dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2013-10-22 20:25:49nr: 44236

Stond een poosje geleden op een beurs. Een smurf met 5 liter cans "Remolie DOT Nul". Hier net over de grens kun je T shirts kopen met "Bremsen ist fuer Feiglinge!"

h
datum: 2013-10-22 22:21:44nr: 44238

@Als we toch geen Google hadden@

Ik was eigenlijk een benieuwd of Kees het zelf wel weet...

Jan Keijzer
(jc.keijzer bij online punt nl)
datum: 2013-10-23 00:37:21nr: 44240

Kan een heel eind met Sander meegaan, als kersje op de taart.
Haal de klauw los van de vork, strip ijzer tussen de blokken en knijpen tot de blokken de strip raken, zet de remhendel vast (met een postbode elastiek tegen het stuur) klauw zo draaien dat de ontlucht nippel onder zit en openen, druk nu de zuigers (voorzichtig) terug in de klauw.
Draai de nippel weer dicht.
Wat is hier het voordeel van, de (oude) remvloeistof in je klauw ben je nu ook kwijt. Door de remhendel tegen het stuur te trekken stroomt er geen (oude) remvloeistof terug richting reservoir.
Met de eerste methode ververs je alleen het remvloeistof reservoir, de pomp en de leiding.
Laat ik nu denken dat de meeste rommel onderin zit en dat wil ik er ook graag uit hebben ;-)

JCK




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl