Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Ploffende wlc

Jur
datum: 2013-09-08 16:55:36nr: 43934

Hallo

Na een klein stukje rijden, wat soepel verliep, opeens een paar keer dikke ploffen, en vermogen verlies.
Kon hem even op toeren houden, beetje weer gas erop, en toen ging ie weer. Dus snel weer schuur opgezocht.
Wie weet wat dit kan zijn. Ploffen was een paar keer en kort.
Motor start goed en reed verdere ook goed.
Voor het rijden alleen maar m,n stationair iets hoger gezet.
Maar dat kan volgens mij geen oorzaak zijn.
Starten gaat na het gebeuren verdere wel soepel.
Moet er wel bij vermelden dat de motor 6 jaar heeft stilgestaan, aangetrapt is, en er gewoon mee gereden is, zonder iets te doen.
Mischien weet iemand ook een goed zaak , die Hem op kan halen voor een beurt

Mike
(mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2013-09-15 14:37:21nr: 43984

Heb u er wel nieuwe benziene ingedaan en al oude verwijderd uit carb
Vuiltje in sproeier ?


Jur
datum: 2013-09-15 22:22:53nr: 43988

Vandaag weer even testritje gedaan. Carb nog niet gedaan , maar wel even sproeier wat armer gezet, ploffen was wel minder, en verdere geen last gehad.
Alleen toen ie koud was liep ie niet lekker, maar kon ook zijn omdat ik zonder choke reed, verdere geen last gehad. Benzine en olie waren wel nieuw, maar mischien een keer schoon spoelen zou geen kwaad kunnen denk ik. Maar vindt het wel vreemd dat dat ploffen zo ineens optreedt terwijl m,n ontsteking wel goed staat. Kilometers gereden en dan gebeurd het soms ineens , af en toe. En dan ook weer weg.
Heeft iemand daar een technische verklaring voor.?

Alvast bedankt voor reactie

B.Pols
datum: 2013-09-16 19:04:52nr: 43992

Controleer de contactpuntopening (0,4 mm.), en op inbranding.
Ingebrande contactpunten kunnen duiden op een kapotte condensator.
Dit geeft vaak bij warme motor een slechte vonk. Succes.

kabel
datum: 2013-09-18 17:56:15nr: 44005

Ik ben het met B. Pols eens! Vervang de condensator. Als dit ding aan z'n aftakeling begint en slechter wordt merk je het meestal pas als de motor warm is. Nieuwe condensator kost minder dan 10 Euro dus daar hoef je het niet voor te laten.

Jur
datum: 2013-09-18 21:48:15nr: 44014

Top,
Zal alles even checken.
Bedankt voor de tips


jur
(jurvanwijland bij hotmail punt com)
datum: 2013-10-16 21:30:57nr: 44193

hallo
ben weer iets verders opgeschoten, maar nog wel een paar vragen.
condensator vernieuwd
contactpunten nagekeken.
na veel geemmer nieuwe bougies er in gedaan( zat een hele rare maat in)waren behoorlijk vet en zwart, is dat ook een indicatie van iets wat niet goed is
card nog niet. nu de vraag.
het starten gaat lekker vlot, stationair loot ie ook wel mooi, maar dan komt het.
na een paar keer goed gas erop, toch wel een aardige blauwe vlam uit me voorste pijp en weer lekker knallen.( en vindt hem nog te rauw lopen)
cilinders worden allebei goed warm , dus ze lopen wel allebei.
zou een klep dit ook kunnen veroorzaken. of mischien toch de ontsteking

een beginnend lerend knutselaar

Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2013-10-16 22:03:08nr: 44194

Misschien zuigt hij valse lucht aan daardoor krijg je vette pit ,kan ook de rook verklaren .
Misschien te veel spelling tussen gasglijder en want van je carb !
Dicht je uitlaat goed af ?


Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-10-17 06:30:40nr: 44195

Opmerking:
Contactpuntenafstand moet 0,55 mm zijn, geen 0,4 mm.

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-10-17 07:37:17nr: 44196

Nog weer even terug naar de contactpunten:

Er loopt een on-geisoleerde draad door het vierkante isolatieblokje, als deze draad af en toe contact kan maken met de massa kan die ook stotteren of afslaan tijdens het rijden.

Uit ervaring sprekend en dan is lopen met zo'n machine geen optie.

Jur
(Jurvanwijland bij hotmail punt com)
datum: 2013-10-17 22:11:35nr: 44198

Hallo

Uitlaat dicht niet helemaal af, voorkant van blok zit vol roet.(wat kan Ik daar zelf aandoen)?
Oude bougies waren zwart en vet, dus zoals gezegd, zal ik even naar carb moeten kijken in het weekend.(snap alleen niet dat ze vet worden, van valse lucht, hoe zit dat technisch gezien?)
Punten ga ik weer even checken.
Kortom het houd Je van de straat, maar me motor ook , das jammer.
Werd net weer lekker weer voor een ritje .

Alvast weer bedankt en tot horens



hd42wla
(hd42wla bij ziggo punt nl)
datum: 2013-10-18 00:55:56nr: 44199

Ploffen of knallen is bijna altijd als gevolg van een te arm mengsel, dus zoek het in de carburateur of valse lucht.
Tevens kan een ontsteking die te laat staat de oorzaak zijn.

Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2013-10-18 09:49:32nr: 44200

Hallo
Je kan de uitlaat afdichten met uitlaat kit
Doe dat tussen de uitlaat en cilinder draai bouten aan en verwijder dan de overtollige kit
Maar het mooist is natuurlijk afvlakken .
Heb je al naar je gasglijder gekeken of daar ook niet te veel ruimte tussen zit ?
Wil laten weten hoe het gaat , ik ben bijna zeker als je dit doet je probleem is opgelost
Groet

Rudyhadee
(ruinalro.seidel bij home punt nl)
datum: 2013-10-18 12:28:42nr: 44201

?
Uitlaatbochten zitten zonder klemmen en pasvlakken in de cilinderkop...

Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2013-10-18 13:38:56nr: 44203

Oké dat wist ik niet ik heb bmw r12 en had zelfde probleem en heb zo opgelost
Ik dat je bij Harley liefhebber moet info moet inwinnen
Jammer dat het zo anders zit bij u motor


jur
(jurvanwijland bij hotmail punt com)
datum: 2013-10-20 19:27:49nr: 44220

hallo

heb nu ontdekt, dat de unit waar de contact punten op zitten , speling heeft.
maar volgens mij hoort dat niet.
als ik aan de handel draai voor de ontsteking, gaat ie heen en weer omhoog en naar beneden.
hierdoor ontstaat wel een groot verschil in de contactpunt afstand, van bijna nix naar grand canyon.
wie heeft ervaring hiermee, en kan ik de de hele unit makkelijk verwijderen zonder veel te hoeven slopen.
zag wel een ring aan de onderkant zitten, die een beetje verbogen was.

bedankt alvast

hd42wla
datum: 2013-10-21 00:44:04nr: 44224

Ik neem aan dat je met unit het onderdeel dat op het deel in het blok met de aandrijfas voor de ontsteking bedoelt, hier zitten de contactpunten op.
Deze wordt op zijn plaats gehouden door een grote borgclip aan de onderzijde tussen deze onderdelen.

jur
(jurvanwijland bij hotmail punt com)
datum: 2013-10-21 19:11:38nr: 44228

ring gevonden,en alles al los.
nu kijken of ik de speling kan verminderen.
heb sterk het gevoel dat daar het ploffen vandaan komt.
je ziet gewoon de contact punten bewegen als je de unit een beetje optilt
dus bij het naar voren draaien trekt ie iets omhoog waardoor de punten veel te wijd komen te staan. klopt ook wel bij me bevindingen, van de laatste ritjes.
bij gas geven (en dus ook unit draaien, ) ging ie zwaar ploffen.
hoop dat dit voor nu even me laatste sleutel klus is.
wil nog wel even rijden voor de winter.
bedankt voor de tips, ben er weer verder mee gekomen

Ger Dijkshoorn
(gerdijkshoorn bij gmail punt com)
datum: 2013-11-04 11:57:59nr: 44290

Kijk eens op de site www.prostreetholland.com Onder de button publicaties kun je veel informatie vinden over Linkert carburateurs en WL ontstekingen.

jur
(jurvanwijland bij hotmail punt com)
datum: 2013-11-06 19:39:03nr: 44293

ga ik doen, hij loopt nog steeds niet lekker.
en hij start nu minder vlot dan anders.
maar dat kan nu ook van de kou komen, en moet ik de start procedure een beetje aanpassen
maar prostreet had ik niet aan gedacht.
bedankt voor de tip.



Jur
(Jurvanwijland bij hotmail punt com)
datum: 2013-11-09 19:25:39nr: 44301

Testrit gemaakt, ploffen niet gehoord, maar nu schetst mijn verbazing.
Na het aantrappen, volgens de prostreet methode, lekker lopen.
Shoke op 2tandjes, en stukje gereden, motor was heet, en duwde de schoke helemaal terug, en motor viel meteen dood. Dus moest met schoke aan weer terug naar huis.
Wie weet wat er nu weer aan de hand is. ( toch mischien te arm afgesteld)?
Kwam mooie witte rook uit uitlaat, meestal duidt dat op een goede verbranding.
Wie heeft dit ook meegemaakt, en weet de oplossing

Alvast bedankt.


Mike
(Mgmaug1 bij gmail punt com)
datum: 2013-11-09 19:46:11nr: 44302

Volgens mij zuigt hij toch valse lucht


Gerrit
(gerdijkshoorn bij gmail punt com)
datum: 2013-11-10 19:09:26nr: 44308

Klink als te kleine hoofdsproeier, Als de carburateur een Linkert M88 is, zit er een vaste hoofdsproeier in de vlotterkamer. De standaard maat werkt niet met de hedendaagse biobrandstof. Haal de plug boven de sproeiernaald uit de carb, draai de naald eruit en vervang hem door een verstelbare naald voor het hoofdgebied. Controleer gelijk even je vlotterniveau.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl