Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

slecht startende Triumph Legend

onno
datum: 2013-09-20 16:50:36nr: 44031

Mijn Motor wilt de laatste tijd slecht starten,nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik het startrelais hoor tikken,en lijkt net of er een vonkje over springt.iemand daar mee bekent?

retuel
datum: 2013-09-21 09:37:20nr: 44032

laat je accu testen/doormeten, lijkt erop dat je accu niet genoeg vermogen meer kan leveren

g
datum: 2013-09-21 11:07:25nr: 44033

Voor je iets laat doen (dat kost meestal geld):
laad de accu goed op met een acculader. Controleer het vloeistofniveau in de accu en vul dat bij als dat nodig is.
Of zet een auto of een andere motor naast je motor en sluit de accu daarvan aan op de accu van de Legend.
Als de startmotor dan wl ronddraait, is je eigen accu te leeg.
Dat wil nog niet helemaal zeggen dat de accu overleden is, maar het spant erom...
Zodra de motor draait, meet dan de spanning op de accupolen.
Door het opladen moet je daar zo'n 14.5V meten.
Is dat lager, dan is meestal de accu aan zijn eind.
Eventueel zou ook nog het elektriek dat de laadstroom verzorgt slecht of kapot kunnen zijn, maar de accu is de eerste verdachte.

onno
datum: 2013-09-22 10:31:33nr: 44039

De accu is nieuw en laad ook goed op ,laat de start motor ook zeer goed rond draaien.allen het duurt lang voor dat de motor aan wilt slaan,en wat ik zei je hoort wat tikken bij het startrelais.deze al uit elkaar gehaald maar lijkt mij niets bijzonders aan tezien.bobines ook nagekeken ,uit gewisseld met een reserve plus bougies.
en als de motor loopt komt hij heel langzaam op toeren in zijn stationaar.

groet,
onno.

g
datum: 2013-09-22 11:31:48nr: 44041

Hij wil dus wel starten, maar niet aanslaan.
Een beetje spraakverwaring. Geeft niet.

Je zou het nog kunnen proberen met een spuitbus "startpilot". Dat spuit je in de aanzuigfilters van de carburateurs.
Slaat hij dan wl aan, dan heb je een brandstoftoevoerprobleem.
Heeft de benzinekraan een "prime"stand?

Toch denk ik eerder aan een storing in het onstekingselektriek.
Een stekkertje... trek ze allemaal eens los en druk ze weer vast.
Een pick up spoeltje misschien...
Verder kom ik ook niet.


Peter
(peter-dejong bij home punt nl)
datum: 2013-10-05 11:46:35nr: 44123

Ik denk dat je startkoppeling defect is, komt veelvuldig voor bij deze 3 cilinders

Mike
(mike bij mcmotorhead punt nl)
datum: 2013-10-05 12:01:13nr: 44124

Nieuwe accu...accuklemmen goed aangedraaid? Misschien ietwat losgetrilt? (spreek uit ervaring...;-))


onno
datum: 2013-10-06 10:19:20nr: 44129

Raar maar waar hij start weer gewoon,als je al naar de start knop wijst bij wijze van.

EEn tevrede Triumph rijder,
Onno.

sander
datum: 2013-10-06 22:02:06nr: 44134

Zou voor de zekerheid de schakelaar controleren van de zijstandaard heb hier al diverse keren met diverse triumphs problemen mee gehad.

g
datum: 2013-10-06 22:35:03nr: 44135

De schakelaar van de zijstandaard?

Met respect voor je opmerking, maar dit begrijp ik niet helemaal.

peter
datum: 2013-10-07 17:02:40nr: 44138

Denk dat bedoeld wordt dat de schakelaar van de zijstaander/jiffy defect kan zijn. Als die zijstaander uitgeklapt is, kan je niet rijden (is zo uit veiligheidsoverwegingen bij sommige motors). Als de schakelaar defect is, lijkt het of de zijstaander uitgeklapt is en rijdt de motor niet. Groeten, Peter.

g
datum: 2013-10-07 19:28:10nr: 44139

Dat begrijp ik. Dat is bij mijn Trophy van 1996 ook zo.
Maar je kunt wl starten.
Hij valt alleen uit (als de standaard naar opzij staat) bij het inschakelen van een versnelling.

sander
datum: 2013-10-07 20:20:40nr: 44140

Als de zijstandaard uitstaat word de ontsteking uitgeschakeld en de startmotor als de motor niet in zijn vrij staat. Als de stekkerverbinding op de zijstandaard slechte verbinding maakt of de schakelaar werkt niet goed kan je dus storingen krijgen zeker met nat weer. Had ook iedere keer dat de motor dan wel dan niet wilde starten , heb de schakelaar gangbaar gemaakt en de contacten van de schakelaar schoongemaakt probleem opgelost . Hoeft niet jouw oplossing te zijn maar is wel een kwaal van deze moderne triumphs.

g
datum: 2013-10-08 17:25:07nr: 44144

Dus een storing in die schakelaar kan wl invloed hebben.
Mijn nieuwsgierigheid is tevredengesteld.
Weer wat geleerd.
Sander, bedankt.

onno
datum: 2013-10-08 20:12:53nr: 44145

dat die schakelaar ook een storing kan geven is mij bekend.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl