Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Royal Enfield Model C van 1939

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2013-10-24 23:31:52nr: 44244

Kent iemand dit problem?
De koppeling bij dit model bestaat uit plaatjes kurk. bij starten slipte de boel altijd, hoewel er speling in de kabel zat. (2 mm. bij de handgreep) Ik geef nu nog meer speling en dan krijg je hem aan de praat. Dan blijkt dat de koppeling niet vrij wil komen, dus wat strakker zetten. Dat gaat goed.
Kom je dan na wat rustig toerwerk weer in de bebouwde kom en je moet stoppen voor b.v. een verkeerslicht, voel je na minder dan 1 minuut dat de koppeling weer grijpt en je moeite moet doen om de motor tegen te houden. Vaak lukt dat niet en moet je hem stopzetten, met de hand vrijzetten (met de voet lukt dan niet meer) en opnieuw starten. De koppeling krijg je echter niet meer vrij. Dat lukt pas na een uurtje afkoelen en dan flink doortrappen. ook dan moet je niet moeten stoppen, want het gaat opnieuw mis.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Heije
datum: 2013-10-25 12:24:54nr: 44245

Waarschijnlijk zijn je kurkjes of aan vervanging toe, of van slechte kwaliteit. Weet niet wat voor koppeling er op zit, maar soms zijn bij RE dezelfde onderdelen gebruikt als bij Norton. Heel misschien passen dus Norton koppelingsplaten of kurkjes.

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2013-10-25 13:42:18nr: 44246

Heb ik mook aan gedacht, ik heb zelfs een zak nieuwe kurkjes.
Maar verklaart dat ook dat plakken wat hij doet? Als de boel dus wat slipt (warm wordt?) gaan de kurkjes kennelijk zwellen waardoor je hem niet meer vrij krijgt>

Tom
datum: 2013-10-25 17:51:23nr: 44248

Dag Gerrit,
Kijk volgende eens na: koppelingskabel op stevigheid (mag niet lengen), koppelingsstift moet aan beide uiteinden gehard zijn anders wordt hij korter en korter, mechanisme dat de koppelingskabel vebindt met de koppelingsstift (bij mijn Norton is dit een zwak punt, en gaat ooit los) vlakheid van ijzeren koppelingsplaten, inlopen van koppelingshuis waardoor de platen niet mooi vrij kunnen komen, dikte van frictiemateriaal/kurkjes, speling van het koppelingshuis tov de uitgaande as van de versnellingsbak( moer niet vast genoeg), speling op de uitgaande as van de versnellingsbak. Succes ermee!

kabel
datum: 2013-10-25 19:36:29nr: 44249

Vooropgesteld dat ik NIETS

kabel
datum: 2013-10-25 19:37:08nr: 44250

Vooropgesteld dat ik NIETS weet van Royal Enfield schiet mij slechts een gedachte tebinnen: zit er de juiste olie in de versnellingsbak?

Dat mag geen olie zijn voor een auto, vanwege de dopes die daaraan zijn toegevoegd.

Hoop dat je daar iets mee kan!

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2013-10-25 21:42:45nr: 44252

Als eerste reageer ik even op kabel; Er zit een single grade olie in (nummer weet ik even niet) special voor oldtimers.

Verder zal ik het advise van Tom volgen en alles nog eens goed nalopen.

Vast bedankt voor de reakties en als ik vindt of nog vragen heb meld ik dat.

sander
(sander bij schukken punt net)
datum: 2013-10-25 21:52:04nr: 44253

Hoi Gerrit,

De krukken in de koppelingsplaten zwellen inderdaad op als ze warm worden. Is ook in mindere mate het geval bij de wat modernere platen.
Je kan ook zover ik weet koppelingsplaten van een Enfield India gebruiken heb ze gebruikt in een WD/C uit 1944 en ging goed.
Heb er nog genoeg liggen bij interesse ff mailen. Daarnaast ook controleren of je drukstift en kabel goed afgesteld staan hiermee begint meestal het gedonder. Ook ff checkend dat je drukveren op je koppeling dezelfde lengte/ veerdruk hebben. Is niet de beste koppeling ooit bedacht

Gerrit
(gerrit bij mannebeek punt nl)
datum: 2013-10-25 22:04:57nr: 44254

Sander

Ik zal even de maat opnemen van de platen die er nu inzitten.
Kunnen we kijken of het dezelfde zijn.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl