Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Elke keer verstopte sproeiers

arjan
datum: 2013-12-14 10:08:29nr: 44405

Hallo scooterliefhebbers.

Ik heb een retro scooter (chineesje heb ik begrepen)gekocht bij een particulier, afgelopen zomer. Na de 1e tank benzine ging hij al stotteren en neit meer starten. Sproeiers schoon gemaakt en gaan. Na 2 tanken later weer het zelfde, en nog een keer. Toen de hele tank gedemonteerd en gespoeld. Alles weer gemonteerd en rijden. Later weer sproeiers verstopt. Deeltjes waren van rubberachtig materiaal. Dus dacht ik aan de benzineslangetjes. Heb deze allemaal vervangen, ook het filtertje wat er tussen zit. Nu weer het zelfde. Nou viel me wel op dat er al benzine uit het vacuumklepje kwam terwijl de motor stil stond. Hier moet toch alleen benzine uitkomen als de motor loopt of als ik aan het slangetje zuig? Zou er misschien in dat klepje een rubber membraan kunnen zitten wat nu stul is en evt rubberen deeltjes loslaat die in mijn sproeiers terecht komen?

Graag jullie reactie.

kabel
datum: 2013-12-15 13:49:26nr: 44406

Wat voor benzine tank je? Zou misschien kunnen komen door Euro 95 met hoog alcohol gehalte. Is inmiddels naar de 7 8%, terwijl het oorspronkelijk 5% was. Vanaf januari wordt alle Euro 95 (E5) plots E10 met, je raadt het al: 10% toegevoegde alcohol.

BP 98 Ultimate en Shell V-Power hebben de minste hoeveelheid toegevoegde alcohol. Rij daar eens tijdje op. Zou zomaar kunnen helpen, maar kloppen doet t natuurlijk niet.

Aan te raden voor alle eigenaren van klassieke motorfietsen: tank BP Ultimate of Shell V-Power, omdat klassiekers niet erg happig zijn op brandstof met (veel)toegevoegde alcohol.

Deze wijsheid heb ik niet zelf verzonnen. In "Auto Motor Klassiek" is het volgende te lezen:

'Auto Motor Klassiek' meldt in het blad van november 2013 het volgende:

- citaat -
E10 benzine In alle - terechte - tumult rond het mogelijk afschaffen van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting wordt helemaal vergeten dat er begin 2014 geen Euro 95 (E5 benzine) meer uit de benzinepompen zal stromen maar E10. Dat hebben de Brusselse eurocraten besloten. Het wordt de doodsteek voor ieder klassieke motor, maar ook moderne auto's als BMW en Opel gaan hieraan - naar verluidt - eveneens ten gronde. De Britse federatie van historische automobiel clubs FBHVC - is al maanden in strijd met de Britse overheid. Wij zijn benieuwd of E10 ook een punt van aandacht is voor de Fehac? Wij wachten af. Wisten jullie overigens dat de hedendaagse Euro 95 benzine al 7 tot 8 procent in plaats van de vermeende 5 procent ethanol bevat?
- einde citaat -

TV
(typbevries bij home punt nl)
datum: 2013-12-15 14:51:01nr: 44407

Niets aan de hand .
Alleen even een nieuw benzine slangetje monteren en je hebt de eerste jaren geen verstopte sproeiers weer .Sommige soorten benzine slang worden poreus en beginnen te verkruimelen en dat vind je terug in de sproeier.

kabel
datum: 2013-12-15 16:57:25nr: 44408

@TV

Dan heb je het verhaal van Arjan niet goed gelezen. Hij schrijft: "Dus dacht ik aan de benzineslangetjes. Heb deze allemaal vervangen, ook het filtertje wat er tussen zit".

Dick
datum: 2014-04-14 11:06:29nr: 45003

Kijk eens in de benzinetank. Wanneer er een coating is aan gebracht (om bv roestvorming tegen te gaan) Dan kan het zijn dat deze coating aan het oplossen is door de ethanol in de benzine.
Heb dit probleem ook bij mijn honda meegemaakt en daar word je niet vrolijk van.
De opgeloste coating gaat een laagje vormen in je carburateur en zonder afdoende maatregelen blijft jou probleem bestaan.
Remedie: carb. verwijderen en alle onderdelen behandelen. schone benzine gebruiken om alles te spoelen.En wanneer mogelijk eventueel ultrasoon laten reinigen. Mogelijk is dan je probleem opgelost. Let wel deze smurrie is een hardnekkig goedje dus een beetje geduld is wel gewenst.

arjan
datum: 2014-04-14 15:22:10nr: 45005

Beste scooterliefhebbers.
Het probleem is inmiddels verholpen. Heb het toevoerklepje vervangen, was toch al niet goed zoals jullie hebben gelezen. Sindsdien gaat het super, geen problemen meer gehad. Waarschijnlijk toch het membraanpje wat rubberdeeltjes los liet. Ben ook ergens anders gaan tanken, dus dat zou ook nog een rol kunnen spelen.

Bedankt voor jullie mee denken.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl