Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

bsa a65 ontsteking

rudi jehs
(rudi.jehs bij yahoo punt com)
datum: 2013-12-15 21:59:26nr: 44410

hallo ik ben een bsa a65 aan het restaureren alle bedrading was verdwenen. Zoals vermeld in het handboek is de plus massa en de min stroom . uit de alternator komen 3 draden die moeten aangesloten worden aan de rectifier ( gelijkrichter ) . Het is een positive rectifier er zijn 4 aansluitpunten . Mijn vraag hoe moet die handel verbonden worden ( bobines , condensators, visplatines en de rectifier ) te samen met de battery ????? Ik heb al verschillende kombinaties gemaakt maar krijg geen vonk op bougies wie zet mij op weg ??, grtjs rudi

kabel
datum: 2013-12-16 09:08:13nr: 44411

Op deze pagina het electrisch schema:
(linksboven staan de kleurcodes)

http://www.tonup.com/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=6241

rudi jehs
(rudi.jehs bij yahoo punt com)
datum: 2013-12-16 22:00:47nr: 44413

hallo bedankt voor de reactie, maar het schema dat ik gevonden heb op de aangegeven site gaat over een eletronische ontsteking. Bij mij gaat het om het oude spul 6v en visplatineekes

g
datum: 2013-12-16 22:37:12nr: 44414

Geef even een bouwjaar op, of koop een Haynes manual.
Daar staan schema's in.

rudi jehs
(rudi.jehs bij yahoo punt com)
datum: 2013-12-17 19:10:22nr: 44422

de motor is van 1963 en ik heb een haynes boek , maar ik geraak er niet uit met die plannekes grtjs

g
datum: 2013-12-17 19:33:29nr: 44423

@ik geraak er niet uit met die plannekes@
Dat is geen schande, Rudi. De omschrijvingen in de tekst zijn ook redelijk vaag.
Welk ontstekingsschema hoort nu bij welk verlichtingsschema?
Een verwijzing naar een hoofdstuk-5, terwijl ze hoofdstuk-6 paragraaf-5 bedoelen... Leve Haynes.
Doe jezelf een lol. Breng je motor voor het elektriek naar iemand die het vaker heeft gedaan.
Zit er bij jullie niet iemand in Hasselt die BSA's doet?
Of is een adres in Nederland een optie voor je?

rudi jehs
(rudi.jehs bij yahoo punt com)
datum: 2013-12-17 19:52:52nr: 44424

ik kom uit west vl . Ik zal inderdaad mijn licht moeten opsteken bij een of andere oldtimer liefhebber die de electriek van oude engelse motoren onder de knie heeft . Maar toch bedankt voor uw moeite grtjs rudi

huub
datum: 2013-12-17 20:50:33nr: 44425

Hallo Rudi,

In principe zijn de ontstekingsschema's voor Triumph uit diezelfde periode hetzelfde.
Mogelijk dat je daar een boek van hebt?

Heb je 2 losse draaischakelaars, waarvan de ontstekingsschakelaar ook een EMG stand heeft?
En 6V-bobines met puntjes en condensators bij de puntjes?
En geen later erop geprutste spanningsregelaar?


Groet,







rudi jehs
(rudi.jehs bij yahoo punt com)
datum: 2013-12-17 21:18:44nr: 44426

dag huub , ik denk dat de onsteking met de jaren omgebouwd werd. het zijn visplatines met de condensers appart verbonden met de bobines. Er is een ronde gelijkrichter vastgemaakt aan het frame. Volgens ik gezien heb op onderdelen sites is hij van japanse makelij met 4 contact punten ,2 voor de draden van de alternator en die andere 2 weet ik niet daar kan ik op het schema niet uitmaken hoe of wat moet daar nog een stroomdraad aan vastgemaakt worden ???. Hij is vastgemaakt aan de schetsplaten zodus ligt hij al aan de plus moet aan het resterende punt nog een plus draad ???? van schakelaars weet ik niet,alles van de bedrading was vakkundig afgeknepen en verwijdert grtjs rudi

huub
datum: 2013-12-17 22:18:01nr: 44427

Rudi,

Latere types A65 hebben de condensatoren naast de bobine's.
Bij deze uitvoering zijn dan puntjes dan nauwkeuriger af te stellen.

Als je nog origineel 6V-uitvoering hebt, dan heb je echt een schema nodig. Je alternator maakt dan onderdeel uit van het laadcircuit. Beetje moeilijk uit te leggen, maar afhankelijk van of je wel/geen licht op hebt, worden meer/minder spoelen in de alternator geschakeld.

Een gelijkrichter heeft 2 aansluitingen voor AC en 2 voor DC.
Bij Lucas is 1 van de DC-aansluitingen tegelijk de massa (centrale bout waarmee hij aan het frame vastgezet wordt).
Met een multimeter kan je zo doormeten of er verbinding is tussen de montagebout en 1 van de DC-aansluitingen van jouw gelijkrichter.

Totzover even.

Groet, Huub



jos
(josthunderbird bij hotmail punt com)
datum: 2013-12-18 13:08:19nr: 44428

Hallo ,
het allermakkelijkste en beste ,wat ik altijd doe is
boyer electronische onstekeng ,zeker bij A65 en boyer spanningsregelaar.
Te verkrijgen bij o.a. Petersclassicbikeparts.
Dan heb je een veel betrouwbaardere gebruisvriendelijkere installatie.
Succes! groeten Jos

rudi jehs
(rudi.jehs bij yahoo punt com)
datum: 2013-12-20 21:56:22nr: 44440

hallo aan iedere reageerder mijn probleem is opgelost. De gelijkrichter was kapot , met alles uit te meten euvel gevonden. Bedankt iedereen voor jullie reaktie




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl