Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Enfield verbouwen naar schakeling links ...

Lutz
(lutzbehringer bij hotmail punt com)
datum: 2014-02-10 20:00:35nr: 44619

Een klassieke Enfield remt met de linker voet en schakelt rechts: een naar boven, 2 tot 4 naar beneden. Maar er is een ombouwkit om de klassieke Enfields links te laten schakelen en rechts te laten remmen.

Hoe loopt het schakelschema bij verbouwing naar links?

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-02-10 20:38:48nr: 44620

Verstegen doet Enfields. Die weet het vast wel. Maar waarom ombouwen?

Lutz
(lutzbehringer bij hotmail punt com)
datum: 2014-02-10 20:40:05nr: 44621

Ik heb nog twee ander motoren met schakeling links. Ik heb gehoord, dat mensen in plaats van naar beneden te schakelen op de rem zijn getrapt.

Maar ik wil graag een antwoord horen. Verstegen vragen kan altijd nog.

Heije
datum: 2014-02-11 10:10:23nr: 44628

Niks aan doen en gewoon veel rijden, dan doe je het blindelings goed. Rij zelf ook met rechts en linkse schakeling en inderdaad, n keer in de tienduizend kilometer maak ik een foutje. So what?

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-02-11 10:22:03nr: 44629

Uit de Engelse tijd dat ze af fabriek nog de schakelkant omknutselden bleek dat het schakelen door speling in de overbrengingen er niet beter van werd. Gewoon veel rijden & wennen is de beste. En vooruit zien in het verkeer is het grote geheim. Ik ben zelf een x op mijn plaat gegaan toen ik net van een XS650 op een Triumph Trident was over gestapt. Ik zat kort op een Volvo in Hilversum. Het regende. De Volvo ging opeens in de ankers. Ik reageerde instinctief... En moest mijn brommer oprapen...

Lutz
datum: 2014-02-11 14:05:22nr: 44630

Maar hoe zal het omgebouwde schakelpatroon lopen? Blijft het dan bij een naar boven, en twee t/m vier naar beneden?



Jozef
datum: 2014-02-11 18:47:09nr: 44632

Laten zoals hij is !!!!!!!!!!!!

Is toch geen probleem
Ik rij ook zo zalig met deze volgorde

jaak
(jeetje58 bij hotmail punt be)
datum: 2014-02-11 22:27:54nr: 44634

ik rij ook met een BSA en een Honda. In het begin was ik ook bang dat het niet ging lukken . Maar na enige km is dat geen enkel probleem. Je doet dat intuitief.

kabel
datum: 2014-02-12 10:06:10nr: 44637

Ik heb n motor (1973) met de schakeling rechts en n (1984) met de schakeling links. Vanaf de start en daarna de eerste 100m prent ik mij in wat waar zit en dan gaat het blindelings goed.

Het gaat in beide gevallen om hetzelfde merk motor en zelfde type blok, maar af fabriek is de nieuwere motor voorzien van linksschakeling. Dat werkt probleemloos en zonder "rek". Het schakelpatroon is op beide motoren gelijk.

Mijn advies: zo laten. Als je vaak genoeg rijdt went rechts schakelen heel snel.

Peter
datum: 2014-02-12 11:03:26nr: 44638

Ik zou zeggen teken het uit op papier wat/hoe je het wilt maken.
Dan heb je waarschijnlijk je antwoord.


japio
datum: 2014-02-12 12:31:50nr: 44640

Lekker zo laten, houd je scherp. Niks mis met rechts schakelen.

paul
(jos.li bij kynet punt bes)
datum: 2014-02-12 16:47:39nr: 44641

zo laten ik rijd met motoren links schakelen

en soms met rechts schakelen
eerst voor vertrek even controle waar wat zit en
verder is er geen probleem

mvgr


LiRe
datum: 2014-02-12 19:45:42nr: 44642

Die jongen vraagt: Hoe loopt het schakelschema bij verbouwing naar links...

En wat gebeurt er? Iedereen zegt niet doen, niet doen...
Dat is geen antwoord op zijn vraag. Dat is antwoord op de vraag moet ik het wel of niet doen.
Maar dat vroeg hij niet.

En allemaal maar stoer vertellen dat we links en rechts schakelend doorelkaar rijden... lekker belangrijk.
Is er nou niemand die gewoon kan zeggen wat het schakelpatroon wordt?
Het is zjn motor. Als hj het nou beslist wil

Toch misschien die Verstegen maar even bellen, Lutz.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-02-12 19:58:34nr: 44643

Hoi Links Rechts, Toch allemaal serieuze reacties. Niks stoers mee. Maar hoe moeilijk wil je je leven maken. De Gouden Tip stond er ook al in: uittekenen wat je wilt doen, dan zie je wat er bij het schakelen gebeurt. En dan lekker de zaag en het lasapparaat pakken. Of Verstegen bellen...

generaal
datum: 2014-02-12 20:25:20nr: 44646

@Lire bemoei u met uw eigen zaken

Als jij het beter weet vertel het dan aan deze vraagsteller

als je links of rechts moet schakelen maakt toch niks uit

Lutz
datum: 2014-02-12 20:34:26nr: 44647

LiRe heeft er wel een punt: op een beleefde vraag, hoe het schakelschema bij verbouwen naar links zal lopen, krijg ik alleen wat gebakken lucht, maar geen technisch antwoord.

Ik heb nog geen Enfield, maar misschien kan ik beter weer een Japanse motor kopen. Daar weet man vooraf, hoe men moet schakelen en remmen.

Ik zal nog op de Motorbeurs rondkijken.

Mijn vrees is, dat zo een naar links verbouwde schakeling een naar boven en 2 t/m 4 naar beneden zullen gaan, maar of dan nog steeds een neutraal finder aanwezig is?

Of een nieuwe Enfield met inspuiting en 5 versnellingen links kopen met als extra een startmotor?

ReLi
datum: 2014-02-12 22:22:34nr: 44648

@Lire bemoei u met uw eigen zaken@

En als iemand iets post wat ons niet bevalt, worden we gewoon onbeschaafd, en wie de grootste mond heeft krijgt gelijk.

Je zou het nog eens op het Enfield forum van 'BritBike.com' kunnen proberen, Lutz.

dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-02-13 09:37:16nr: 44650

Als je de scharnierkanten in je geplande systeem aan dezelfde askant houdt, dan blijft het schakelpastroon hetzelfde. Maar als je van een Japanner af komt, dan zal je op zo'n Curry Bike nog aan wel meer dingen moeten wennen. Een SR 500 lijkt me dan een passend alternatief. Succes en veel plezier in Utrecht

marcel
(marcelmatchless bij home punt nl)
datum: 2014-02-13 09:37:49nr: 44649

Als we nou eens gewoon een vraag beantwoorden inplaats van zo'n leuke site te verzieken? Om een lang verhaal kort te maken: de schakelvolgorde blijft gewoon hetzelfde. Marcel.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl