Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

help !! electrisch probleem

robm
(lwasman58 bij gmail punt com)
datum: 2014-03-10 23:47:02nr: 44793

Wie heeft het volgende meegemaakt.
heb een c11g 1954. 6v allternator. Lucas schakelaar prs8. Als de motor draait en ik de lichtschakelaar in pilotstand draai gebeurt er nog niets. Als ik de schakelaar in h-stand zet wordt er zoveel stroom weggetrokken dat de motor afslaat. Heb dit zelfs geprobeert zonder verbruikers, dus zonder verlichting. De schakelaar opengemaakt en schoongemaakt. Alle contacten doodgemeten bij elke schakeling volgens electrisch schema en is in orde.de spoel geeft spanning. Hoe kan ik de spoel en gelijkrichter doormeten. Iemand een idee? Waar kan ik meer info vinden dan alleen de BSA workshop sheets.

ted
datum: 2014-03-11 21:17:48nr: 44804

hoi rob

ik zou haast denken dat er een grote draad breuk in zit
als je het ook nog heb zonder dat je lampen zijn aan gesloten
je kan hem meten door een universeel meter over de polen van je accu te zetten als je gas geeft moet de stroom op lopen
bij 6v tot 7.4v
bij 12v tot 13.7v
ik heb bij mijn c11g een modern diode blokje gezet met een zener diode
dat werkt goed

ted

marcel
datum: 2014-03-11 22:58:39nr: 44806

Deze heeft toch een accu? Zit daar het probleem in?
Of een forse sluiting f de spoelopbrengst is z weinig dat bij een minimale belasting al niet kn leveren.

sander
datum: 2014-03-12 18:03:50nr: 44811

zou eerst de spoel doormeten met een ohm meter of deze nog goed is.
Zo ja zou ik meteen overstappen naar een moderne spanningsregelaar (kan je zelfs zonder accu rijden) van Becks uit leiden of een Boyer powerbox bijv van peters classic bike shop. Moet wel je bedrading in orde zijn.

g
datum: 2014-03-13 08:37:52nr: 44820

Becks zit niet in Leiden maar in Delft.
Maakt goed spul.

robm
datum: 2014-03-13 18:30:22nr: 44824

Ja maar ik wil eerst het probleem oplossen. Heb ik wel het juiste electr.schema.
Heb er een gedownload voor c11g en triumph tiger wat waarschijnlijk hetzelfde is.
of kan de prs8 schakelaar kapot zijn. Heb hem open gehad en schoongemaakt.ik zie geen vreemde of kapotte onderdelen en hij kan maar op 1 manier in elkaar. Hoe meet ik trouwens het simpelst de alternator door.verder wil jullie vast allemaal bedanken voor de reactie.

huub
datum: 2014-03-13 19:39:48nr: 44825

Rob,

Heb je een schema van de alternator?
Hij heeft 3 aansluitingen.
Gewoon over iedere spoel de ohmse waarde meten.

Spanning kan je meten aan de secundaire zijde van de gelijkrichter.
Je moet dan ca. 6 a 7V overhouden.



robm
datum: 2014-03-13 20:49:38nr: 44826

Welke ohmse waarde moet ik dan meten. Weet niet het type van de alternator. Het is zo'n verbeterde versie in hars gegoten. Kan het ook de magneet zijn. Deze is wel magnetisch en blijft aan de schroevendraaier hangen maar zitten wel groeven in.

huub
datum: 2014-03-13 22:07:57nr: 44827

Waarde weet ik even niet. In de meeste boeken staat dat ook niet. Ik wil zaterdag wel een stator van me doormeten.
Ga er maar van uit dat alle 3 de windingen ongeveer gelijk moeten zijn, en dat het maar enkele ohms zijn.
Als er 1 van de wikkelingen kapot is, dan meet hij oneindig of 0 ohm. Alhoewel hij ook zou kunnen doorslaan als hij pas spanning genereert, maar dat kan je zelf meestal niet meten.

Gegroefde rotor komt wel vaker voor. Maar dat kan jouw probleem niet zijn.

Heb je een EMG-stand op de schakelaar van je C11G? En is hij dan ook op die wijze aangesloten? Ik denk eigenlijk dat er ergens een vette sluiting in zit, of dat je accu kapot is.

robm
datum: 2014-03-13 23:37:14nr: 44828

Ga van de week weer aan de slag. Heb nog een ander schema gevonden van een c12. Lijkt veel op de c11g. Wordt vervolgt.
bedankt in ieder geval.

robm
datum: 2014-03-17 17:29:57nr: 44851

Heb er een andere magneet in gezet en getest met een 12 volt autolamp. Alternator werkt en de accu wordt met 6.1 tot 6.3 volt bijgeladen op de accupool gemeten.als ik het licht aanzet laad de alternator 5.8 /5.9 volt.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl