Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

Smering Norton model 50 , OHV 350 cc bj 1937

Harold Apps
(harold.apps bij gmx punt de)
datum: 2014-03-23 15:07:15nr: 44875

Heb voor kort deze Norton gekocht, kan iemand mij vertellen welke huidige olie types aan te bevelen zijn voor de motor en gearbox.

Aan de achterzijde van de cilinder zit een dun koperen onluchting van ca 6mm wat is de functie hiervan?

In de manual word gesproken over reduceren van de olie voor de cilinder als hij rookt (ik ga er van uit dat men de uitlaat bedoelt?, als de motor warm word onstaat er wel wat rook pnder tank aan een zijde ik denk dat is mogelijk de klep geleiding ?

Alvast bedankt voor de moeite.
m vr gr
H Apps

Heije
datum: 2014-03-24 11:05:17nr: 44877

Voor mijn Norton eenciliners gebruik ik altijd 20W50 van Kroon. Deze Kroon olie heeft geen te moderne specificaties (SF/SG volgens mij). Je kunt ook kiezen voor een single grade SAE50, wordt ook door Kroon geleverd (nee, ik heb geen aandelen..)
De ontluchting die je bedoelt zit die misschien net onder de cilinder, links aan de achterkant van het carter? Dat is de carteronluchting. Standaard zit daar een kogel met veer in; maar Norton heeft later geadviseerd de kogel en veer weg te laten en de ontluchting gewoon open te laten.
Het smeersysteem heeft geen mogelijk tot afstellen, als hij echt rookt zal er volgens mij een mechanisch defect zijn.
Ik heb eventueel een goede kopie van een origineel instruction manual voor je.

Harold Apps
datum: 2014-03-24 12:53:46nr: 44879

Hallo Heije,

Bedankt voor de info is zeer hulpzaam, helaas kan ik geen foto er aan hangen dan was het duidelijk wa de extra regelschroef is voor de olie toevoer aan de cilinder.
Zou zeer dankbaar zijn voor een fotokopie van de manual, laat me weten wat het kost enz dan maak is het geld over.
Is beter om direct per emal te regelen, mijn email heb je.

m vr gr
Harold


John
datum: 2014-03-24 13:21:10nr: 44881

Deze stelschroef geeft de mogelijkheid om de olie die zorgt voor de smering van de achterzijde van de cilinderwand te beinvloeden.
De basisafstelling is een half tot driekwart linksom gedraaid vanuit de dichtgedraaide positie. Als de uitlaat sterk rookt bij accelereren, dan kan het zijn deze afstelling iets krapper te stellen. Wijziging van deze afstelling heeft geen invloed op de smering van de rockerbox. Maar bestudeer de u toegezegde info nauwkeurig om duidelijk inzicht te krijgen. Succes!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl