Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

suzuki draait niet naar behoren

wim
(wimwyndaele bij hotmail punt com)
datum: 2014-03-28 21:40:03nr: 44921

Hoi allemaal,
Heb een suzi volusia 800 van 2002 verbouwd tot bobber en tot daar ging het goed....koud draait hij redelijk maar eens warm, einde verhaal,dan lijkt hij op 1 cil te draaien..gas geven en dan klinkt hij als een Suzuki savage..intussen niewe carbu gezet nieuwe spanningsregelaar, bobbinnes ok nieuwe luchtfilter ,nieuwe bougies...enz enz en nog steeds wil hij liever garagegarnituur zijn ...beetje ten einde raad ...iemand een idee?

Paul
datum: 2014-03-29 10:31:29nr: 44923

Heb je de motor gekocht en meteen verbouwd of was het een motor waar je altijd goed met gereden hebt en toen gaan verbouwen ?
Indien het voorheen een betrouwbare motor was zou ik het gaan zoeken in wat je zelf gewijzigd hebt.
Wat heb je gewijzigd aan bedrading, luchtfilter, benzine toevoer, etc ?

Groet, Paul

wim
(wimwyndaele bij hotmail punt com)
datum: 2014-03-30 20:42:22nr: 44932

Alvast bedankt voor de reactie maar...heeft fatsoenlijk gereden na de verbouwing....Wat er excact aan is veranderd:ander spatbord met verlichting,nieuwe handvaten en stuur ,ander zadel,wegens defecte luchtmengselschroef en volledig stukgedraaide carburator een nieuwe carbu met nieuwe luchtmengselschroef,2 nieuwe bougies,bobbinnes getest nieuwe batt.,,nieuwe luchtfilter,2nieuwe banden,nieuwe oliefilter,cardanolie,dot voor de remmen,remblokken,tank gereinigd,vlotter nagekeken,benzinekraantje(vacuum gecontroleerd)nieuwe dichting gezet,....weet alleen dat de motor voor de aankoop heel lang heeft stilgestaan.....nu spreken ze in mijn kennissenkring waar ik natuurlijk ook mijn oor te luisteren leg ,van een vuilafzetting op de kleppen en eventueel slecht afgeregelde kleppen....hou alle opties open maar de bedoeling is dat hij uiteindelijk niet meer mag gaan kosten dan een nieuwe volusia...alle rubberen slangen zijn nagekeken ,om valse lucht te zuigen uit te sluiten.....fffffffffff....

de Boer
datum: 2014-04-02 21:22:51nr: 44943

Is lastig te zeggen vanaf de zijlijn.

Hoogstens kan ik wat ervaringen delen over een andere motor die ong. 12 jaar had stilgestaan. Deze 2 cilinder 4-takt leek stationair wel een 2-takt. Koud starten ging goed, maar de eerste 800m liep hij op 1 pit, dan pas kwam nr 2 erbij. Brandstofverbruik was toen 1:8.

Carburateurs zijn toen gereinigd. En van de 2 is zelfs vernieuwd, omdat die niet meer schoon te krijgen was. Brandstofverbruik werd normaal.

Daarna liep de motor OK, maar was hij soms niet te starten. Nadruk op SOMS. Toen bleek, na lang zoeken bleek dat de vlotter en vlotternaald van de oude carburateur (die niet was vernieuwd) niet goed afsloot en de motor al verzoop bij het starten.

CONCLUSIE:
Als je motor 2 carburateurs heeft, verwissel ze dan beide, of zorg tenminste dat ze gelijkwaardig zijn. Ik zou het euvel eerst in de brandstofvoorziening zoeken, de carburateur(s). De nieuwe carburateur die je hebt geplaatst, heb je daar de oude sproeiers e.d. in gezet? Zijn die schoongeblazen? Klopt de sproeierbezetting?

Je schrijft dat de motor slecht loopt (1 cilinder) als deze warm is. Kan ook een onderdeel zijn van de ontsteking dat "half kapot" is. Het defect openbaart zich alleen als het onderdeel warm wordt.

Tot slot: ik neem aan dat bougiedoppen en -kabel nieuw zijn? Probeer een ander merk bougies, help soms vreemd genoeg.

Succes, hou ons op de hoogte.

Wim Wyndaele
(wimwyndaele bij hotmail punt com)
datum: 2014-04-05 07:51:17nr: 44962

hoi hoi,,,,,
Na duizend dingen uitzoeken gelukkig tot de volgende conclusie gekomen:belachelijk klein overlangs barstje in een bougiekop hetwelke na het opwarmen van de motor iets verder ging openstaan met het logische gevolg dat deze vonk overslaat op de cilinder....(het gaat wel over een bougiekop die ongeveer 10 centimeter IN de cilinder zit)....en dus ging suzi de jap natuurlijk voor geen meter....
Blij dat het dit zou kunnen zijn heb ik voor 21 euro een kop gehaald en met een klein hartje gaan testen......resultaat:gaat nu al 2 dagen naar behoren....allemaal bedankt voor de ideeen en commentaar...

paul
datum: 2014-04-13 20:54:57nr: 45001

Mooi, dat je met dit mooie weer kan brommen

kabel
datum: 2014-04-13 23:11:28nr: 45002

Goed gedaan!!




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl