Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

gesloten kettingkast Honda CB350Four

Rob Dijkhuizen
(dijkhuizen01 bij gmail punt com)
datum: 2014-04-20 00:26:40nr: 45022

Ik heb onlangs een Honda CB350 four gekocht (1973). Maar er zit een gesloten kettingkast of kettingbad op. Bij het voortandwiel zit een soort aluminium huis.Rond met een V-vorm naar de achterbrug toe. Dan gaat er een zeer zware rubberen hoes (boven en onder) naar het eind aluminium huis. Dit laatste deel is in 2 delen.De ketting beweegt dus in een dikke laag kettingvet. Nu heb ik die rubberen hoezen los. Het achterstuk verwijderen lukt wel, maar ik weet niet goed hoe ik het voorstuk moet loshalen. Ik heb nu te weinig ruimte om hem eruit te trekken. Moet ik nu de achterbrug loshalen, of het blok uit het frame halen.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-04-20 15:46:20nr: 45027

Dat was indertijd best een dure optie. Van Reimo geloof ik. Kan hij er niet gewoon uit als je voorste kettingwiel er af is?

Rob Dijkhuizen
(dijkhuizen01 bij gmail punt com)
datum: 2014-04-20 20:50:02nr: 45028

Nee, helaas niet. Het voortandwiel heb ik al losgehaald, en zelfs dan is er te weinig ruimte om dat voortse stuk naar voren te trekken. het komt dan of tegen de schakelas of het frame.
Ik moet er de haakse slijper opzetten, of de achterbrug loshalen. Het is wel een stevig systeem, je hoeft 100.000 km lang geen ketting meer te smeren. Maar ik hoef het echt niet te verkopen, want niemand zit op zo'n lelijk ding te wachten.
En ik heb nu niet zo veel zin om het blok of de achterbruh los te halen. Alles zit waarschijnlijk al jaren vastgerot.
Ik denk dat ik die zooi maar doorslijp....

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-04-24 19:56:14nr: 45066

Ach, een haakse slijptol is ook gereedschap. Succes!

bert
datum: 2014-04-26 11:42:29nr: 45082

Heb je een mooie Becker vetkast en gaat je ketting een leven lang mee,slijp je zo iets moois in stukken!!! succes met slijpen en ketting smeren na het rijden

Rob Dijkhuizen
(dijkhuizen01 bij gmail punt com)
datum: 2014-04-26 16:18:55nr: 45087

Ik hoefde hem niet door te slijpen. heb de achterbrug eruitgehaald, en toen kon ik dat voorste deel v/d kettingkast losnemen.
Ik heb ook gezien dat de achternaaf anders is als de standaard, er zitten als het ware 2 ringen op.
Ik rij niet zo veel met die motor, dus ketting smeren doe ik niet zo vaak. Ja, dat systeem wat erop zat is handiger. Maar ik vind het een lomp ding wat er gewoon niet uitzit.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-04-26 18:12:45nr: 45092

Gewoon te koop aanbieden. Misschien zit er iemand op te wachten. Het is wel heel eerg tijds authentiek

Rob Dijkhuizen
(dijkhuizen01 bij gmail punt com)
datum: 2014-04-26 23:07:56nr: 45096

Tsja, daar zat ik ook aan te denken, maar dan zit ik alleen nog even met het feit dat ik hoogstwaarschijnlijk een andere wielnaaf moet gaan zoeken. Rene v Maanen heeft het liggen, maar is niet goedkoop.

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-04-27 00:01:27nr: 45097

Mail eens naar Joost Woesthoff in Bummen

Rob Dijkhuizen
(dijkhuizen01 bij gmail punt com)
datum: 2014-04-30 14:08:52nr: 45123

Woesthoff heeft hem niet liggen, maar ik heb er nog wel 1 gevonden.
Maar als ik die vetkast nou niet wegdoe, kan ik dan de naaf blijven gebruiken. Want het is niet duidelijk of vroeger de firma Becker een andere wielnaaf leverde. Moet haast wel, want Honda heeft dat niet, en je kan ook niet een extra adaptereropzetten zodat dat ronde achterste gedeelte van de vetkast blijft zitten.
Jammer dat je hier geen foto's kan laten zien




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl