Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

olie verversen Triumph

Germen
(gsoolsma bij home punt nl)
datum: 2014-05-02 10:35:28nr: 45139

Mijn triumph thunderbird 6t 650cc uit 1964 staat al 15 jaar stil.
Ik wil nu de olie verversen en heb de olietank leeg- en schoongemaakt.
Het lijkt mij verstandig om ook de carter leeg te laten lopen. Moet ik deze ook reinigen en zoja waarmee?. En hoe moet ik alles weer vullen, gewoon olietank vullen en gaat de olie dan ook naar de carter of moet ik die apart vullen. Zoals je ziet ben ik een leek op dit gebied. Wie weet raad?

g
datum: 2014-05-02 13:45:03nr: 45141

Je moet het carter niet vullen. De motor heeft een zogenaamd droog carter.
Een oliepomp zuigt olie uit de tank en pompt deze olie naar de smeerpunten.
Die olie valt in het carter. Een tweede oliepomp, met grotere capaciteit,
zuigt de olie uit het carter en pompt die terug naar de olietank.
Als de motor lang stilstaat lekt er olie uit de tank door de pomp heen en valt in het carter.
Die olie kun je afgetappen.
Na zoveel jaar lijkt het verstandig om dat ook te doen.
Spoelen... ik zou het niet doen.
In de krukas zit een holle pijp, de sludge trap.
Daarin zit een laag aangekoekt vuil dat uit de oile is geslingerd.
Dat wil je niet losweken want dan gaan de smeerpunten op de bigends
en - via de drijfstangen - de zuigerpennen dichtzitten
en worden ook de zuigers niet meer gesmeerd.

Let op: De versnellingsbak en de primaire kast hebben elk hun
eigen olievulling. Beide staan los van het olietanksmeersysteem.

Germen
(gsoolsma bij home punt nl)
datum: 2014-05-02 18:04:16nr: 45146

Bedankt voor de toelichting en het advies. Dus alleen de olietank weer opnieuw vullen is voldoende. Moeten de slangen ook gereinigd worden?
Is het ook nodig om de versnellingsbakolie te vervangen?
De motor is ong. 20 jaar geleden gereviseerd en sindsdien is er nog geen 100 km meegereden.

g
datum: 2014-05-02 18:59:47nr: 45147

Olie kan vocht aantrekken. Ververs dus uit voorzorg alle olie.
En als je toch bezig bent... slangen van die leeftijd...
Zet er nieuwe op.
Peters Classic Bike Parts in Berkel heeft ze liggen.
Of De Groot met zijn webshop.
Maar er zijn meer adressen voor onderdelen.


huub
datum: 2014-05-02 21:49:11nr: 45151

Olieslang cq benzineslang (bv merk Gates) kan je gewoon bij een automaterialenzaak in gewenste lengte kopen. Daar kan je ook de slangenklemmen kopen. Koop dan beetje slank type, niet van die lompe ABA wormklemmen.

Je originele benzineleiding kan na al die tijd wel uitharden. Voor olieleiding zou ik minder bang zijn.

sander
datum: 2014-05-02 22:20:09nr: 45152

Als het kan ff checken wat voor olie er de laatste keer erin gedaan is. Zeker geen moderne synthetische olie erin kieperen, bij documentatie op deze site staat een heel goed verhaal ook over single en multie grade. Carter altijd aftappen na zo'n lange tijd en via klepsteldeksel minimaal 200cc olie erin gooien om te zorgen dat de retourpomp ook goed werkt met verse olie. Versnellingsbak(85w90 gl4 of gl5) en primaire kast (atf-olie werkt super)ook meteen vervangen.

Denk dat je meer problemen krijgt met je carburateur zou deze zeker ff nakijken op verstoppingen.

Germen
(gsoolsma bij home punt nl)
datum: 2014-05-03 10:47:38nr: 45156

Bedankt voor al het advies. Ik heb ondertussen documentatie gekregen waarin het volgende staat: motor 3,00 liter 20w/50 multigrade castrol gtx,versnellingsbak 500cc SAE 50 monograde castrol grand prix, primaire kettingkast 350cc 10w/30 multigrade castrolite. Ik weet niet of castrol deze soorten nog verkoopt anders maar van een ander merk.

Gijs
datum: 2014-05-03 11:01:52nr: 45157

De waarden, die in je documentatie staan, zijn juist. Wat het merk betreft; Castrol is niet alleen zaligmakend, er zijn andere merken genoeg, die net zo goed, of misschien wel beter zijn....

g
datum: 2014-05-03 11:25:39nr: 45158

Ik gooi in de primaire kast van mijn BSA dezelfde 10W50 als in de olietank.
Dat scheelt een blik op de plank en het gaat al jaren goed.

En, zoals hiervoor opgemerkt, Castrol is niet zaligmakend.
Andere merken zijn ook goed.
Ik heb de versnellingsbakolie van Castrol, de motorolie van Comma,
omdat ze dat toevallig verkochten bij de automaterialenhandel

Schrik niet als, wanneer de olie er inzit, de motor niet wil starten.
Iemand merkte al op: de carburateur na al die jaren.
Spelen met carb clean kan, maar beter helemaal uitelkaar nemen
en alle kanaaltjes en sproeiertjes doorblazen met lucht.
Benzinekraan schoonmaken.
Tank spoelen met een restje nieuwe benzine en dat weggooien.
Dan met nieuwe benzine proberen te starten.

Germen
(gsoolsma bij home punt nl)
datum: 2014-05-03 12:36:28nr: 45160

Iemand ervaring met Kroon Oil Classic misschien, of is dit nogal dure olie.

Heije
datum: 2014-05-03 15:30:23nr: 45161

Koop altijd 20W50 van Kroon, nooit problemen mee. Heeft een SF specificatie, dus niet te modern; ik betaal €40.= voor 5 liter. Speciale classic oils hebben vaak een dikte van 60, te dik vind ik voor zo'n Triumph. In de versnellingsbak doe ik 80W90 GL4, SAE50 zal ook wel goed zijn.

Germen
(gsoolsma bij home punt nl)
datum: 2014-05-05 10:59:29nr: 45172

Ik heb nu alle olie eruit behalve van de versnellingsbak, ik zie nl. nergens een aftapplug. Ik heb nu het boek "motorfiets-techniek"
van Jeff Clew erbij. Daar hebben ze het over een aftapplug maar die staat nergens op een tekening of foto afgebeeld.
Weet iemand misschien waar die zit?

Germen
(gsoolsma bij home punt nl)
datum: 2014-05-05 11:09:46nr: 45173

Of is het soms de plunjer met veer? Die heb ik losgedraaid er kwam wel olie uit.

Gijs
datum: 2014-05-05 11:48:07nr: 45175

Nee, die plunjer met veer is het zéker niet; er zit normaal vlakbij een twee in één plug, nl de kleine voor het peilen, en de grotere, (waar de kleine in zit) voor het aftappen. Als je de veer met plunjer eruit draait, moet je in ieder geval van het schakelpedaal afblijven, want je loopt dan de kans dat de camplate in de bak te ver doordraait, en dan moet de bak open, omdat je hem niet meer in een versnelling krijgt.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl