Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren: Ask the Web
rubriek: | technisch | oproepen |

Door:

uitlaatdemper-dempen

kroeze
(johnnykroeze bij home punt nl)
datum: 2005-04-17 22:53:51nr: 7518

wie weet een goede oplossing om bij een geluidsdemper het geluid te dempen, van een gewone klassieke demper.

dvbeek
(dvbeek bij pandora punt be)
datum: 2005-04-18 11:04:10nr: 7519

Ik heb net mijn halfopen uitlaten gedempt door een schilderssponsje, is een soort sponsje van afgedraaid metaal, in de demper te bevestigen. Ik heb een stuk draadeind aan het eind omgebogen zodat dit in de bestaand demper gehaakt kan worden, daar het sponsje opgeschoven. Door aan het eind een grote revet met veel gaten erin geboort er op te schroeven klempt het geheel zich vast. Ik weet niet of dit bij jouw demper ook zou kunnnen? Ik heb nog maar heel even proefgedraaid en het resultaat klinkt bevredigend. Weet alleen nog niet wat het effect op het vermogen is en of er kans of schade is door de extra tegendruk die dit natuurlijk veroorzaakt. Maar misschien zijn er andere die hier ervaring mee hebben.


Erik
(evdo bij hetnet punt nl)
datum: 2005-04-18 15:41:22nr: 7523

Ik heb in een boek met allerlei tips voor klassieke motorfietsen de tip gelezen om de uitlaatpijp of de demper in de lengterichting te vullen met dunne buisjes (waterleidingpijp) van ca 30 cm lang. Dat zou moeten werken. Weet het helaas niet uit ervaring want mijn fiets heeft helemaal geen demper en de uitlaatpijp zelf is te dun om veel buisjes in kwijt te kunnen. Dat van dat pannesponsje heb ik ook al eerder gehoord.

Erik

kroeze
(johnnykroeze bij home punt nl)
datum: 2005-04-18 16:40:13nr: 7525

ok, bedankt voor de info ik zal het proberen.

Wout
datum: 2005-04-18 16:47:08nr: 7526

Vroeger deed men men ook wel glaswol in de uitlaatdemper als je nu een binnendemper en een buitendemper hebt, dan zou je tussen de buitenwand en binnendemper een paar stukjes glaswol kunnen steken, als je het geheel dan démontabel houdt kan je het glaswol nog ieder jaar vernieuwen ook. Dat geld ook voor die pannenspons die slibt door het roet in de uitlaatgassen na verloop van tijd dicht, daar zou je ook ieder jaar een nieuwe in kunnen moeten doen!

demper
datum: 2005-04-18 18:19:16nr: 7528

hallo

GEEN spons er in doen dit heeft een dusdanige dempende werking dat
je motor loei heet word, ook zal hij veel vermogen kwijt raken
dit wordt ook gedeeltelijk omgezet in hitte

de beste demping is schotjes met pijpjes van verschillende lengte
ook kun je een geperforeerde buis nemen die omwikkelen met glaswol
en deze monteren maar die blaast zich na een tijdje leeg
de eind pijpjes van een volkswagen kever zijn ook goede eind dempers
die werken ongeveer zo ( probeer ze er in te maken )

eigenlijk moet je proberen om de uitlaatgassen een zo lang mogelijke
weg af te laten leggen in de demper dus in de kamers gemaakt van de
schotten , pijpjes maken die de uitlaatgassen dwingen om allelei bochten te maken om weer in het volgende te stromen ( even simpel gezegt )
een demper vol met spons is vragen om problemen


m.v.g


Jos
(dikkelul bij driebier punt nl)
datum: 2005-04-19 08:42:51nr: 7538

Even een waarschuwing: GEBRUIK NOOIT GLASWOL !!!!!

Glaswol is brandbaar, toch zeker in combinatie met onverbrande benzine kan dit levensgevaarlijke situaties opleveren!
In standaard dempers wordt STEENWOL toegepast, omdat dit wat beter hittebestendig is, en absoluut onbrandbaar.

Wanneer je je dempers wil dempen, moet je er voor zorgen dat je hem niet helemaal met isolatiemateriaal afsluit, vanwege druk-opbouw, en daardoor temperatuurverhoging van je blok.

Het beste is inderdaad een geperforeed buisje omwikkelen met steenwol, en dat vervolgens inbrengen in je demper. Maak dit demonteerbaar vast in je demper, en verwissel regelmatig de steenwol want deze "verzadigd" met roetdeeltjes e.d.


Succes!

simon
datum: 2007-04-17 17:41:36nr: 18425

Hoi,
Ik heb een cb750 uit '79 met 4 in 4 uitlaat maar momenteel zonder demping er in.
Zijn er afmetingen waarmee je rekening moet houden (diameter en lengte van de buis)? Of doe je het gewoon op het gevoel?
En hoe zou je het vastmaken als het nog demonteerbaar moet zijn?
alvast bedankt, Simon

Frank
(frank bij barracuda punt nl)
datum: 2007-04-17 21:16:24nr: 18431

Even een reactie op het "schuursponsje" een voorbeeld is mij bekend van demping met staalwol, echter:
dat leverde na niet veel kilometers een beschadigde zuiger op daar de staalwol in deeltjes via de uitlaatklep toch de retour richting heeft weten te 'bewandelen' en schade heeft gemaakt (het schuurt namelijk lekker dat kleine spul). Of te wel gebruik liever de labyrint oplossing met verschillende pijpkes of schotten.

Mag ik ook vragen waarom er gedempt zou moeten worden is het zo erg?
Of hebben de buren geklaagd?



BRO
datum: 2007-04-20 17:09:14nr: 18509

Dat staalwol in de cilinders van een 4tact terecht kan komen klop.
Bij een hoog motor toerental en gasklep dicht zuigt hij lucht aan via de uitlaat, dat is meestal ook tehoren.
Dus alle wol achtige producten zijn eigenlijk minder geschikt voor deze toepassing.

Marc
(marc.verschuere1 bij pandora punt be)
datum: 2007-04-23 20:27:43nr: 18578

Ook ik heb vroeger zelf een uitlaat gemaakt met staalwol.
We hebben er enkele weken later hard om gelachen.
De demping was uitstekend.
Toen stond de motor enkele weken stil....
Bij de volgende start een enorme bruine roestwolk en weg was de filter.

riemer
datum: 2014-04-20 13:48:44nr: 45026

hallo ik heb een pitbike 150cc en wio mijn uitlaat dempen hoe kan ik dat het beste doen?

zonder gezeur van de buren te krijgen

Dolf
(dolf.peeters bij xs4all punt nl)
datum: 2014-04-21 16:54:27nr: 45038

Een hoop gedoe om dat goed te doen. Ik zou bij de lokale motorslop wat passends met enig volume zoeken

Sander
datum: 2014-04-22 19:43:53nr: 45043

Ik gebruikte altijd losse einddempers van een kever kan je zo in je uitlaatbocht of demper monteren haalde net ff het scherpe van het lawaai af.




Reglementen

 


Motorfietsweb home | algemeen | adressengids | vraag & aanbod | ask the web | agenda | documentatie | links | privacyverklaring

Motorfietsweb - De Nederlandse site over klassieke motoren

Motorfietsweb, Zwolseweg 139, 7412 AD, Deventer, tel: 0570 - 64 39 63
info@motorfietsweb.nl, www.motorfietsweb.nl